I går kväll/natt ringde telefonen - brännaren hade stoppat!
Eftersom klockan var runt midnatt så blev det bara en snabb analys, sedan fick elpatronen ta över.
Detta konstaterades:
- Det luktade bränt - drivmotorn till skruv och sluss var mycket varm!
- Hela tilloppet till slussen var överfyllt med pellets
- Brännarkoppen var tom på pellets - helt urbrunnet
- Matningen till slussen stoppar aldrig, därav för mycket pellets och fastkörning
- Växellådan till skruv och sluss har pajat
Efter att ha tömt tilloppet till slussen på pellets och tagit av kedjan till internskruven så konstaterades att växeln gick att dra runt med handkraft.
En provstart av pelletsbrännaren utan drivkedja till skruven visade att automatiken för matarskruven fungerade - full nivå i slussen stoppar skruven samt tomt i slussen startar skruven.
Alltså var ingen av nattens teorier rätt!
Efter att ha plockat ur brännaren ur pannan och försökt vrida internskruven för hand hittades felet - internskruven satt fast!
Mycket lirkande med skruven och den var tömd på packad spån och efter återmontage så går brännaren igen.
Mest förvånande är att motor och växellåda höll för denna fastkörning.
Tankar för framtiden:
- Kommer detta att hända igen?
- Är internskruven slut?
- Beror bekymren på dålig pellets?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar