- I telefonluren har det sprakat så att samtal nästan omöjliggjort.
- ADSL-hastigheten har varierat mellan 0 och 7Mbit/s och med ständiga avbrott.
Ringde först min ADSL-leverantör men de tyckte på felbeskrivningen att det var ett ärende för Telia.
Vid första samtalet till Telia, i söndags, fick jag beskedet att det var störningar i området och att det skulle vara klart påföljande dag, vid lunchtid. Beställde även ett SMS som klarrapport.
Tror Ni jag fått något SMS?
Inte!
Ringde Telia på tisdagen - "Nej, jag kan inte se att vi haft några störningar".
Ägnade resten av tisdagen åt att felsöka lokalt i hemmet:
- Drog ur ADSL-pluggen - ingen förbättring
- Drog ur alla telefoner utom den första - ingen förbättring
- Bytte telefon i första jacket - ingen förbättring
När hustrun vid nästa tillfälle satt i telefonen, med sprakningar, så bröt jag spänningsmatningen till modemet - störningarna försvann!
Konstigt, jag som kört utan isatt ADSL-plugg tidigare.
Kanske är det ändå ADSL-filtret, i första telefonjacket, som är roten till alla bekymmer?
Igår bytte jag ADSL-filtret till ett gammalt hederligt, vägghängt, Alcatel. Filtret är från slutet av 90-talet.
Maxhastigheten upp/ned verkar ej ha påverkats av den lite äldre tekniken.
Sedan igår har har det i alla fall inte varit en enda nedkoppling och telefonen fungerar utan anmärkning - bara att hoppas att det håller i sig!
Såg att det fanns flera filter, som reserv.
Kanske jag, om allt fungerar, byter till ett lite mindre och smidigare?!
EDIT: Glömde säga att jag under tiden det var störningar använde Joors som internetoperatör.
Vill Du ha en inbjudan till gratis mobilt bredband, du betalar bara startavgift - maila mig via "Kontakt" högst uppe till höger.
Kostnad för Joors just nu:
- Startavgift (SIM-kort): 299:- (+ frakt)
- Startavgift (SIM-kort + modem): 499:- (+ frakt)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar