onsdag 21 augusti 2013

Använder Du tvåstegsverifiering?

Det gör jag, sedan igår!



















Tvåstegsverifiering ökar säkerheten för Dina olika konton.
Verifieringen består i att det skickas en kod, via SMS, till Din verifierade mobil när du loggar in.
Du kan sedan välja att beteckna datorn som "säker dator.
Då skickas bara SMS-kod när någon ny dator vill använda Ditt konto.

Har tittat på det tidigare men tyckt att det verkat komplicerat när man har många enheter.

Nu vet jag - det är ju enkelt!
Visst, det är lite jobb första gången Du ansluter en ny enhet men sedan är det lika enkelt som förut!

Jag har i nuläget aktiverat tvåstegsverifiering för:
  • Gmail
  • Dropbox
  • Yahoo-mail 
Mina inställningar:

Gmail
- Har valt att ange reservnummer till flera mobiler om den ordinarie skulle gå förlorad.
- Skrivit ut en lapp, med 10 "nöd"-identifikationer att ha t ex i plånboken
- Laddat hem en app, Google Authenticator", som genererar koder för tvåstegsverifiering även när mobilen saknar mobiltäckning.

Dropbox
- Har valt att ange reservnummer till flera mobiler om den ordinarie skulle gå förlorad.
- Sparat en lååång nödkod att använda om allt annat går åt pipan.

Yahoo-mail
- Har valt att ange reservnummer till flera mobiler om den ordinarie skulle gå förlorad.
- Valt att kunna återställa lösenordet via SMS till mobilen eller två privata frågor

I samtliga fall kan Du alltså välja om en dator skall vara "Säker dator". Den/de datorer som anges som säkra behöver ej tvåstegsverifieras vid varje inloggning men nya/främmande datorer måste givetvis identifiera sig.

Sökte även efter tvåstegsverifiering för Evernote men detta ingår tydligen bara i betaltjänsten.


2 kommentarer:

  1. Tyckte det mest var jobbigt. Körde det både på Gmail och Facebook men jag som policy att aldrig logga in på gmail eller facebook på främmande datorer utan endast på min lokala hemmadator och därför ser jag tvåstegsveriefiering som något väldigt onödigt. För mig då.

    SvaraRadera
  2. OK, tack för din synpunkt!
    Men när väl tvåstegsverifieringen är utförd, och du valt säker dator, så är det ju inget extra jobb.

    SvaraRadera