måndag 12 augusti 2013

Nu har 3G-routern från Kina anlänt!

I ett tidigare inlägg berättade jag om att jag beställt en TP-link WR703N 3G-router från Kina  - nu har den kommit!
























Med routern följde en nätadapter som passar i okänt land, Kina kanske?
Men vad gör det, den skall ju ersättas med en adapter på 2A för att klara lasten.


















Routern levererades med kinesisk programvara men via denna guide så beskrivs i detalj hur att läsa menyerna. Med hjälp av dessa har jag flashat in OpenWRT, den variant som jag använt kallas "Huntsman" - så nu har jag en ROOter!



















Jag har endast testat ROOtern med 3G-kort och här är resultatet.














Tyvärr fungerar inte 3G-kort vare sig från Telia eller Telenor i något av ovanstående modem men det beror säkert på att jag ej skrivit in något APN.

EDIT: Har precis testat Telenor-SIM igen men denna gång med APN (services.telenor.se) och nu fungerar det. Så för vissa SIM-kort måste tydligen APN anges medan andra SIM-kort lagrar denna information?

Båda SIM-korten fungerar felfritt med valfritt modem monterat i routern Huawei D100.

Fann dock en lösning!
Genom att montera kortet i min gamla ZTE Blade, koppla den till ROOter, samt sätta den i läge USB-sammanlänkning fungerade det perfekt!



















 Konstigt var också att APN ej behövde definieras i ROOtern, nästan alla SIM-kort och alla modem fungerade direkt.






















Med 4G-modemet Huawei E392 fås även en del information om signalstyrka, operatör mm mm




































Routern kostade ca 140:- på eBay och Huawei E392 ca 350:- på Tradera. Så för mindre än 600:- har jag fått en komplett 4G-router, ROOter, med många inställningsmöjligheter.
I detta pris ingår två olika spänningsmatningar (5V, 2A, USB), ett 230V för vägguttaget samt ett 12V för uttaget i bilen.

Nu återstår det att testa ROOtern med 4G-kort!
Har ett veckokort från 3 som väntar på att aktiveras - men det får bli ett annat blogginlägg!

2 kommentarer:

  1. Fungerar det om du skriver in APN
    Och sedan
    void som användarnamn samt void som lösenord?

    SvaraRadera
  2. Jo, det fungerar när jag anger APN, behövs inget mera.
    Kompletterar ovan.

    SvaraRadera