onsdag 30 oktober 2013

Ny 4G-mast hittad!

Har tidigare gjort en del efterforskningar för att hitta de 4G-master som finns i min närhet.
Resultatet blev att det finns tre master i närområdet, inom 4km avstånd.


















Trots detta så blir signalen bäst när routern (ZTE MF28G) står i riktning ca 210 grader på fönsterbrädan vilket har förvånat mig.

Tog igår fram "brunnskartan" för att återigen titta efter master och se på tusan - det dök upp en ny som jag ej tänkt på tidigare!

Masten står så placerad att signalen, åtminstone halva sträckan, går över vatten och på ca 4,5km avstånd.
Riktningen från bostaden är ca 208 grader och nu stämmer ju plötsligt min placering av routern!
























Via routern får jag ca 25Mbit/s i DL och 1Mbit/s i UL.
















Vid en utflykt med Sony Xperia ZR, på en höjd i bostadens närområdet ca 100 meter från bostaden, fick jag avsevärt bättre signal. Kanske skulle kosta på mig en MiMo riktantenn?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar