torsdag 23 januari 2014

Att ominstallera en Windows 7-dator

Frugan köpte mig en dator på loppis i somras, en HP CQ61-402E0.

























Jag har inte ägnat den så mycket tid men har uppfattat den som seg - nu har jag svaret, den var full av malware och annat skräp.
Allt skräp avslöjades när jag analyserade datorn med Malwarebytes Antimalware, drygt 100 skräpposter hittades.

Eftersom HP-datorn har en Recovery lagrad på hårddisken så är själva återställningen relativt enkel, bara att trycka F11 under uppstarten så startar recoveryn.
















Men det är nu, efter fullbordad Recovery, som det verkliga jobbet startar - att få datorn uppdaterad till dagens datum.
Hittade en Windows 7, SP1 i gömmorna så första etappen gick skapligt snabbt.
Men det stora jobbet var alla uppdateringar att hämta hem från nätet - de räddade hela min dag!
Så total tid för att återställa datorn slutade på ca 15h - tänk vad snabbt det gått med Linux Ubuntu!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar