lördag 15 november 2014

Nya gardiner och symaskinsbekymmer

Det har inhandlats nya panelgardiner till köksfönstren men tyvärr så fick det köpas gardiner på 250 cm eftersom de mera passande i längd var slut.




























Men det är ju lätt åtgärdat! Bara att kapa dem och sy en ny kanal med symaskinen?!






















Tyvärr visade det sig att den gamla  Huginmaskinen inte fungerade, den vita undertråden gick av hela tiden.
Nu finns det lyckligtvis en symaskin till i huset så gardinerna blev klara relativt omgående.

Idag bestämde jag mig för att titta om jag kunde hitta felet på Hugin-maskinen.

Spolade upp grön undertråd på en ny spole inför testet samt började med att släppa liite på trådspänningen på undertråden - ingen skillnad.

I nästa steg togs plåtbiten loss för att kolla om spåret för undertråden/nålen var skadat.
Det fanns liite spår i plåten och dessa filades bort, samtidigt avlägsnades en massa damm under plåten innan denna återmonterades.

Nytt försök men ingen framgång, tråden gick fortfarande tungt samt slets av!
Det visade sig att undertråden gick tungt när spolen den monterats på sin axel.
Axeln såg dock fin ut, inga skador eller gradet på denna inte.

Granskade nu spolen, och se - där fanns felet.
Det var plasten i spolen som var skadad så att liite av undertråden stack fram och gick emot axeltappen för underspolen.


























Jag hade ju använt dels vit undertråd på en spole men även grön på en annan spole - båda dessa var skadade.
Däremot så var alla andra, ca 15 st, hela - tala om otur i valet av spole.

Symaskinen blev ju på köpet rengjord samtidigt som jag lärt mig att alltid titta så att underspolen är hel INNAN man tittar efter andra fel - tacka vet jag metallspolar.

EDIT: Nu har jag beställt spolar i metall från eBay.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar