söndag 7 april 2019

Nu är gårdagens loppisrouter upplåst!

Som jag berättade i förra inlägget så införskaffades det en 4G-router på en loppis under gårdagen.
Jag skrev även att den var Teliamärkt och låst till denna operatör.

Att den är låst framgår av denna bild där det sitter ett SIM-kort från mobiloperatören 3 i enheten.
Texten "SIM lock" betyder att den ej fungerar med detta SIM-kort och denna operatör.





























Efter lite sökande så hittade jag olika möjligheter att låsa upp routern så att jag kan använda operatören 3 och givetvis även andra operatörer.

Jag hittade olika betaltjänster där man, via Paypal, betalar en summa för att få upplåsningskoden skickad via mail. Priserna startade på strax över $2.

Den, som jag upplever det, säkraste tjänsten för upplåsning är annars DC-unlocker som mer eller mindre alltid gör jobbet om bara prylen finns listad hos dem.

Provade först en kodgenerator på nätet men den gav ej en godkänd kod.

Jag valde dock att testa en annan gratisvariant på routerunlock.com.

Efter att lämnat uppgifter om:

  • Modell
  • IMEI
  • Operatörslåst till
  • Land
så kom svaret efter ca 12h.

För att låsa upp routern så gör man som följer:
  • Sätter i ett SIM-kort från en otillåten operatör
  • Ansluter till routerns WiFi via datorn
  • Gå till routerns adress (192.168.0.1) via webbläsaren
  • Med tur så kommer rutan upp där upplåsningskoden fylls i
Om ej rutan kommer upp:
  • Logga in i routern (admin, admin)
  • Gå till avancerade inställningar
  • SIM-inställningar
  • Lås upp enhet
  • Skriv in upplåsningskod
Routern är nu upplåst!








































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar