torsdag 1 augusti 2019

Uppdatera datorn till Windows 10 ver.1903

Redan igår påbörjade jag försöket att uppdatera Windows på Lenovo L570 - men misslyckades!

Fick meddelande om att Intel Rapid Storage Technology behövde uppdateras till en senare version och den version som föreslogs var 15.9.6.1044.


















I meddelandet så fanns det en länk där uppdateringen kunde hämtas hem.
Genom att gå nedåt på sidan så hittas den version som Microsoft rekommenderar.

Givetvis så tog jag hem samt installerade denna version, tror Ni att det hjälpte?

Inte - samma felmeddelande igen!


























Nu blev det sökning på Google istället!
Jag sökte på "intel rapid storage windows 10 1903 update lenovo" och nu förstod jag att måååånga upplevde samma problem.

Jag provade lite olika varianter som föreslogs men det alternativ som slutligen löste problemet var att döpa om "iaStorA.sys" till "iaStorA.sys_X" så att filen ej laddades. Filen hittas här: c:\windows\system32\drivers.

För att komma till system32-mappen så öppnar jag utforskaren, klickar på "Den här datorn" och väljer C:\.
















I C:\ så söker jag på "system32" och väl i den mappen så går jag till "drivers".












I mappen "drivers" söker jag på iastora.sys och döper om denna till "istorA.sys_X" för att förhindra inläsning.













Efter omstart av datorn så kan Windows 10 ver.1903 installeras - åtminstone i mitt fall.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar