söndag 4 april 2021

Min Covid-upplevelse - uppdaterad!


Som Ni kanske läst av tidigare inlägg så har familjen, hustrun och jag, drabbas av Covid-19.

Hustrun har klarat sig från sjukhusvistelse, men inte jag.
Hustrun blev sjuk först, den 14 mars - med mycket hosta. Jag insjuknade tre dagar senare, den 17:e mars. Eftersom vi båda varit mycket försiktiga med att gå närmre andra än 2 meter så måste smittan ha hittats i livsmedelsaffären.

Drogs med 39-40 graders feber innan jag besökte läkare den 22:e mars. Covid-test togs och den 23:e fick vi båda besked att testet var positivt.

På kvällen den 27:e mars så ringde hustrun 1177 för att få besked om vad att göra, jag hade nu haft hög feber i 10 dagar. Det beslutades, efter några samtal, att en ambulans skulle skickas ut för att kontrollera min status. Eftersom min syreupptagningsförmåga endast låg på 88% så beslutades om transport till sjukhus och Covidavdelning.

På sjukhuset blev det blodförtunnande, som injicerades i magen, Cortison (Betapred) samt intravenös antibiotika. Och dessutom syrgas, 5l/min. Vidare så röntgades lungorna för att upptäcka ev proppar - det var OK.

Syrgasen ökades allteftersom och jag fick 8l/minut. 

Eftersom syresättningen fortfarande var för dålig den 28:e (dag 11) så kopplades jag istället till en maskin, OptiFlow, som förutom syrgas även gav mig vätsketillskott i form av destillerat vatten samt vanlig luft.

Här var jag tydligen på gränsen till att hamna på IVA, efter vad jag fått mig återberättat.

OptiFlow till vänster. Den högra maskinen mäter syresättning, puls och blodtryck.





Läkaren hälsade att andningsbekymren brukar börja runt dag 11.

Den 30:e så matades jag med 49% syrgas, 35 l/min- enligt OptiFlowmaskinen.

Den 31:e så slapp jag andningsmaskinen och kopplades tillbaka till uttaget på väggen.
Den 1:a april flyttades jag till en avdelning för "lättare" vård och den 2:a så var det nära att jag blev utskriven. Men läkarna tyckte att min syresättning, utan mask, var för dåligt.

3:a april byttes från andningsmask till grimma samt 0,5 l/min syrgas. På kvällen var syresättningen 96% utan syrgas och läkaren trodde på hemgång i morgon, den 4:e.

Nu är det den 4:e april och jag sitter hemma vi datorn och skriver detta inlägg, trött och lite vinglig i benen.
Fick med mig blodförtunnande för 2 veckor, 2 ggr/dag samt Betapred som skall trappas ned succesivt.
Vidare så skall jag hålla mig isolerad till den 8:e mars, först då så är jag ej smittbärare längre.

Hjälper lungorna att komma tillbaka till sitt rätta jag, om det går, mha Eklooc - andningstränare.



Hoppas att mitt inlägg är läsvärt!

Och ett STORT TACK till personalen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar