tisdag 4 januari 2022

Dagens uppdrag: Fixa en dator som bara startar halvvägs!

En kompis ringde häromdagen och undrade om jag ville titta på  dotterns dator.
Datorn var av en äldre modell, med Windows 10.



Och felet bestod i att efter inskrivning av Windowslösenord så larmas för fel i Windows.

Felet uppkom, enligt vittnesmål, pga en felaktig avstängning i samband med uppdatering. 
Detta eftersom strömsladden dragits ur mitt i uppdateringen och batteriet var kajko.

Igår levererades datorn till mig och idag så tog jag min an den.
Började med att konstatera felet samt fundera på hur att komma till Windows Repair eller felsäkert läge.
Efter lite sökning på nätet så hittade jag en bra länk.
Det finns tre alternativ:
  • Från inställningar
  • Från inloggningsskärmen
  • Från svart eller tom skärm
Det första alternativet var ju uteslutet eftersom datorn aldrig kom så långt så detta alternativ var möjligt.

Alternativ två provade jag men utan något resultat.

Men med alternativ tre så lyckades jag ta mig vidare.
  1. Håll strömknappen nedtryckt i 10 sekunder för att stänga av.
  2. Starta enheten genom att trycka på strömknappen.
  3. Vid första tecken på att Windows startat, i detta fall visas HP's logo, håll ned strömknappen i 10 sek.
  4. Starta genom att trycka på strömknappen.
  5. Detta räckte i mitt fall för att starta i felsäkert läge.
Började med att prova Windows Repair - det gick inget bra.
I nästa steg provade jag en systemåterställning från 28 december men även detta misslyckades.

Det fanns ytterligare en återställningspunkt att tillgå, nu från november.
Och tänkt, detta lyckades!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar