söndag 12 juni 2022

Laga plastsaker med din lödpenna

Har du en spricka i ett föremål av plast?
Har du en lödpenna?

Bra, då kanske det går att fixa!

Jag har en lödpenna på 25 W som jag knappast använder längre eftersom jag skaffat en elektroniskt styrd lödstation.

Tidigare har jag använt denna lödpenna för att bränna hål för dränering i plastkrukor.
Idag har jag anpassat pennan för ytterligare en funktion - laga plast?

Jag började med en M5-skruv med stor skalle.


Huvudet gjordes plant på smärgelskivan.
Därefter fästes skruven i skruvdragaren och filades ner för att passa i lödpennans hål.
Skruven kapades sedan till rätt längd.


Här är plastadaptern monterad på lödpennan.



Nu till lagningen - ett datorställ.

Av ett vanligt gem bockades ringar, lite mindre än huvudet på M5-skruven.




Metallringarna smältes sedan in i sprickan enligt bilder.




Klart!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar