tisdag 7 juni 2022

Lagat torkvindan idag!

Vid ett par tillfällen har jag fått sträcka linorna på torkvindan utan att förstå varför.
Men idag när jag skulle hänga tvätt så upptäckte jag anledningen - en av fyra plastinfästningar mot mittstolpen var brusten!

Började med att borra bort niten som höll de brustna plastbitarna.


Sedan var det dags att komma på vad att ersätta infästningen med.
Det bästa jag kom på var montageband (Biltema 19-381) ni vet sådana där band, i metervara, med en massa hål.



Eftersom det är fyra infästningar mot en gemensam plastbit, varav en trasig, så var det lika bra att även förbereda för de övriga tre.

Jag böjde till två likadana halvor, typ dessa av montageband:
Bilden ritad på mobilskärmen med Biltemas pekskärmspenna (84-830) och Androidappen "Drawing board"



Dessa båda halvor fästes sedan med M6 runt mittröret.

För att att fästa staget mot min nya infästningsring användes ett vekare band, kallat patentband (Biltema 19-3800).
Och här är det färdiga resultatet.


Det som återstår är att klippa bort överflödigt patentband samt att runda hörn och fila skarpa kanter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar