söndag 31 augusti 2008

Använda Huawei U120 som modem via USB-kabel

Som jag skrivit om tidigare så är jag ägare till en 3g-telefon, kinesiska Huawei U120.

Har nu provat att installera programvara, i datorn, för att kunna använda telefonen som modem.
Enda nackdelen med att använda denna telefon som modem är att maxhastigheten blir 0,384Mb/s oavsett om man har ett snabbare abonnemang.
I mitt fall spelar det ingen roll eftersom jag har den hastigheten som max på mitt Tre-abonnemang.

Jag började med att hämta programmet Huawei PC Suite på tre.se.

För att hitta programmet så använde jag sökrutan och sökte på "U120".

Den mittersta länken på sökresultatet leder mig till nedanstående sida:
Du har en direktlänk till ovanstående sida här!
Passade också på att, förutom PC Suite, hämta hem övrigt material på sidan såsom manualer, instruktioner mm mm.

Jag börjar med att installera programmet, med telefonen startad och ansluten via USB-kabel.
För att göra detta så får jag logga in som Administratör eftersom jag normalt surfar med begränsad behörighet för att skydda datorn från diverse skräp.
För att telefonen skall fungera via uppkopplingsprogrammet resp PC Suite så är det viktigt att man ej trycker "Ja" på telefonen för då blir den ett "USB-minne"









Efter installationen så har jag två nya ikoner på skrivbordet.

Genom att trycka på denna så kommer jag till ett program för att kommunicera med telefonens innehåll - mera om detta senare.





Genom att starta detta program så får jag möjlighet att surfa från datorn med telefonen som modem.



















Jag märkte att jag var tvungen att skapa en ny anslutning, här döpt till Huawei U120", för att det skulle fungera.
Med den som skapades vid installationen fick jag alltid ett felmeddelande trots att jag ställt in "data.tre.se" som APN och *99# som telefonnummer.















Genom att markera "HUAWEI U120" och trycka på pilen så sker uppkoppling.















Här är jag uppkopplad via Huawei U120.

Åter till PC Suite-programmet.


















Här kommer man åt SMS, telefonbok, kalender, fotoalbum, video mm mm.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar