söndag 10 augusti 2008

Mitt hemnätverk

Nedan en bild på mitt nätverk hemma.
Jag har Glocalnet som leverantör av ADSL (2 Mbit/s)

Som modem/router använder jag en HomeBox från Wippies. Denna får man gratis om man delar med sig av sitt bredband.
Fördelen med denna router är att den är försedd med två USB-uttag.
I nuläget använder jag bara en USB-port. Till denna är det anslutet en central backup-disk på 500Gb (Western Digital).
Denna hårddisk är åtkomlig både via tråd och trådlös anslutning och användes som backup både för fasta och bärbara datorer (de bärbara datorerna är ej med på bilden).

Det är även möjligt att ansluta ett USB-modem (Huawei E220) till en USB-port och då kan routern användas som 3G-router för mobilt bredband. Detta har jag ännu ej testat.

Tanken är att en skrivare skall anslutas till den resterande USB-porten för att möjliggöra utskrifter från alla datorer.

Jag är även medlem i FON som är en annan sammanslutning som delar ut trådlöst bredband världen över.
Eftersom jag är beta-testare så har jag en extra trådlös router från FON (La Fonera+).
Varje router har två trådlösa nätverk, ett privat och ett publikt.

De privata nätverken, privat1-3, är låsta mha WPA2.
De publika nätverken är öppna men kräver inloggning via FON resp Wippies.
Hos FON får man 15 minuters fri surf men även tillgång till Gmail och Google utan att vara medlem.

Om någon är intresserad av att bli medlem i FON så har jag en trådlös router som ligger och som jag kan sälja. Routern går även att köpa hos Misco och kostar idag 194:- (reapris). Du kan läsa om detta erbjudande här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar