torsdag 28 augusti 2008

Enkelt (och gratis) OCR-program

I nyaste numret av PC för Alla (tror jag det var) finns en kort artikel om ett enkelt OCR-program.

Tanken är att man skall fota av artikel e dyl med digitalkamera eller mobiltelefon.
Sedan klistrar man in jpg-bilden och får den översatt.

Nu har jag testat det!

Programmet hämtar du här hos topocr.com.
Jag fotade nedanstående bild, med Nokia N95, från ett reklamblad:

Efter beskärning, i telefonen så blev resultatet så här:
Nu till OCR-programmet!
Jag börjar med att ställa in svenska språket.



Och sedan släpar jag över den redigerade filen till vänstra fönstret.
Den OCR-behandlade filen finns nu i det högra fönstret.
Jag kan sedan välja i vilket format jag vill spara filen, jag valde pdf.

Nedan en bild på den oredigerade pdf-filen.
Det blev inte helt perfekt men med lite enkel editering så blir det perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar