lördag 23 augusti 2008

Konvertera en trådlös router till dd-wrt



Har en gammal router av typen Linksys WRT54GL (ver 1.0) liggande, med FON:s programvara i. Denna blev överflödig när FON skickade ut LaFonera-routern som ersättning.


L:et i typbeteckningen betyder Linux och routern kan alltså förses med annan programvara, eller flashas, som det heter.
Det finns många olika program som den kan flashas med men det skriver jag inte om här utan det kan du läsa på Linksys Wiki.

Jag bestämde mig alltså för att flasha om den med dd-wrt. dd-wrt kan du läsa om här och här.

Jag började med att ladda hem bin-filen (dd-wrt.v24_std_generic.bin) som "burken" skall laddas med härifrån.

(Om man har en router med original-firmware så måste man först flasha med dd-wrt.v24_mini_generic.bin men det var ju inte aktuellt i mitt fall)

Nu var filerna hemma så nu skall de över till routern.
Börjar med att stoppa det trådlösa nätverket i datorn samt ansluter därefter ethernetkabeln mellan datorn och den spänningssatta routerns LAN-port 1.
Öppnar en webbläsare och skriver http://192.168.1.1

Jag kommer nu i kontakt med "FON"-routern

Jag loggar in i routern för att kunna flasha den med anv.namn och lösenord admin.

Därefter väljer jag filen "dd-wrt.v24_std_generic.bin" och startar flashningen.
Efter omstart av routern så är den klar för nya uppgifter, nu med dd-wrt.
Får se vad den får för användningsområde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar