måndag 18 augusti 2008

Maemo Mapper till N800/N810

Jag har under en längre tid letat efter ett "mobilt" kartprogram där jag kan lagra egna POI:s (Points of interest).

Har hittat en del tips om hur att importera i Nokia's Kartprogram, i N95:an, men samtidigt så står det i texten att det slöar ner telefonen avsevärt och då är det inte längre intressant.

När jag köpte/bytte från Nokia's surfplatta N800 till N810 så fick jag ju även inbyggd GPS i plattan och det finns även installerat ett program som heter kartor - men inte gick det att importera POI:s, inte!

Igår satt jag och sökte på nätet efter något annat program som kunde tänkas fungera på Nokia N810 och på diverse vägar så kom jag fram till att Maemo Mapper borde kunna fixa att importera POI:s!

Efter att ha installerat Maemo Mapper så fann jag funktionen "Importera PAI" och PAI är då en omskrivning av POI. Jag fann, efter ytterligare letande, att POI:en skulle vara i gpx-format för att kunna importeras.
Jag har inte sagt det förut men de POI:s som jag är mest intresserad av att få in är:
  • FON:s spotpunkter
  • WIPPIES spotpunkter
och båda dessa finns lyckligtvis i gpx-format, bara att hämta. Jag tog hem dem för Sverige.
FON har ca 9000 spotpunkter medan Wippies har ca 6000 i Sverige.

FON's karta med spots över Kalmar


Wippies motsvarande karta

Även kartor går att hämta hem och lagra i surfplattan så jag tog hem kartor över södra Sverige.
Jag valde Googles kartor.

Alla kartor och POI:s lagras "by default" i surfplattans minne (ca 30Mb) så, helt plötsligt, stod jag utan minne.
Fick nu flytta dessa till till det inbyggda 2Gb-minnet för att få utrymme igen.



Kartan med hotspots över Kalmar men nu i Nokia N810

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar