torsdag 26 mars 2009

Konvertera Linksys WRT54GL till brygga


Jag har tidigare laddat in ny firmware, dd-wrt, i min Linksys WRT54GL - det kan du läsa om här.

Nu har jag ställt in routern i läge "client bridge" och detta betyder att jag kan ansluta den, trådlöst givetvis, till mitt trådlösa nätverk och få ut fyra LAN-portar.

Jag har, i princip, följt denna guide för att få till alla inställningar men det är inte riktigt allt som stämmer med den firmware, från dd-wrt (v.24 std), som jag har installerat i routern.

De inställningar som finns i guiden men som jag ej hittat i min router är:
  • Kanalbyte (jag fick byta kanal på min huvudrouter istället för att få samma)
  • Wireless SSID Broadcast (denna inställn. finns ej)
  • Network configuration (denna inställn. finns ej)


Detta är en perfekt lösning om du behöver ethernet på något ställe där det ej finns nätverkskabel.

Själv har jag tankar på att använda lösningen för att få en ethernet webkamera att bli trådlös.

Ett annat användningsområde kan vara för att få internet till t ex en gäststuga på gården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar