söndag 27 december 2009

Hur installera dator utan CD/DVD-läsare?


Har en gammal dator, en Toshiba P7200, som saknar hårddisk eller rättare sagt hårddisken var paj så den är borttagen.

Problemet är att datorn ej har CD- eller DVD-spelare och ej heller diskettstation så jag har svårt att få in ett operativsystem.

Hade tänkt mig Ubuntu 9.10, det borde lira fint på en Pentium III med, gissningsvis, mer än 256 MB minne?


Datorn är utrustad med USB-port men denna verkar ej heller gå att boota från. Till vänster det meddelande som kommer upp på skärmen när datorn startas "Insert system disk in drive. Press any key when ready......."
Startbilden säger "Press F2 for BIOS" eller liknande men dit kommer jag ej.

Spontant känns det som jag skulle behöva fixa en bootbar hårddisk, med operativet på, som datorn kan boota från och sedan installera från hårddisken.

Har sett att flera har liknande bekymmer med denna dator, se här.
Någon annan med erfarenhet av detta?

























2 kommentarer:

  1. Knepig situation! Brukar gå så smidigt att boota från ett flashminne men om den läsaren inte funkar heller blir det ju knappast så smidigt..

    SvaraRadera
  2. Finns en länk under bilden på hur jag löste det!

    SvaraRadera