onsdag 2 december 2009

Använda mobilen som modem i Xubuntu

Om du har en telefon med inbyggt modem samt har en dataplan kopplad till ditt mobilabonnemang så kan du använda mobiltelefonen som modem!

Jag har precis provat detta i Xubuntu 9.10 och det fungerade perfekt - efter några enkla justeringar.

Jag började med att ansluta telefonen, en Nokia 6220c, via kabel till datorns USB-port - telefonen ställde jag i läge "PC Suite".
Därefter öppnade jag ett terminalfönster och skrev kommandot wvdialconf.

Det visade sig nu att wvdial ej var installerat i datorn men samtidigt kom en fråga om jag ville hämta hem programmet och även kommandot att skriva för att hämta wvdial visades på skärmen; sudo apt-get install wvdial.

Jag knappade in ovanstående kommando och wvdial installerades!
Nu skrev jag kommandot wvdialconf igen!

Av de rader som visades kunde jag se att telefonen kändes igen som ett modem så det var bara att stänga terminalfönstret!

Nu till anslutningshanteraren som fås fram genom att högerklicka på anslutningsikonen till höger uppe på skärmen.

Jag konfigurerade en ny mobil anslutning, valde telefonen som modem samt data.tre.se som kopplingspunkt (APN) - ja, jag har ett Tre (3) abonnemang med 3MobilSurf-tillägg.

Genom att vänsterklicka på anslutningsikonen och välja den nyss skapade anslutningen så är jag nu ute på nätet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar