onsdag 30 december 2009

Installera operativ på gammal dator utan CD!

Har tidigare skrivit om mina funderingar på hur att installera operativ på en gammal dator utan diskett- eller CD/DVD-läsare.

Nu har jag lyckats att få in Ubuntu 9.10 i denna gamla Toshiba Portage 7200!

Jag satte helt enkelt hårddisken i en annan gammal dator med CD-läsare - min gamla InteraQ!

Hårddisken sitter monterad i en demonterbar kassett på undersidan av InteraQ-datorn.







Genom att lossa den stora skruven till höger så kan kassetten tas loss.







Här ses den lösa kassetten med hårddisken monterad







Uppstart pågår med "nya" disken monterad i InteraQ.
Som synes så täcker bilden hela skärmen - återkommer till detta!







Nu tillbaka till Toshiba Portage 7200.
Under denna lucka skall den nyinstallerade hårddisken monteras.





Och så här ser det ut med luckan borttagen!










Hårddisken är nu monterad!









Nu finns det plötsligt flera boot-alternativ, som ej fanns när ingen formaterad hårddisk var monterad!
Men inget passar förutom start från Built-in HDD!



  • C - finns ingen CD-ROM
  • N - Funkar ej via LAN
  • F - finns ingen diskettstation

Nu snurrar den gamla Toshiba Portage 7200 med Ubuntu 9.10 Alternate, tyvärr med fel skärmupplösning (800x600)
Detta tror jag beror på att hårddisken har installerats i en annan dator, med just 800x600-upplösning!?



Jag har försökt ändra till 1024x768 men har ej lyckats ännu.

Någon som har ett bra tips??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar