lördag 5 december 2009

Mobilt bredband, med Huawei E1550, i Ubuntu

Huawei E1550 säljs, eller åtminstone såldes i somras, tillsammans med Comviq Surf Kontant för 299:- på bland annat ICA och Clas Ohlson.





Jag har låst upp modemet så det fungerar med alla operatörer och just nu sitter det ett Telenor Kontantkort i modemet. Kontantkortet är kompletterat med Telenor Fri Surf för 59:-/mån.

Programvara för Windows finns på pinnen och installeras automatiskt när den ansluts till datorns USB-port.
Men hur fungerar det i Ubuntu 9.10??

Jag börjar med att ansluta modemet till en USB-port.

Därefter högerklickar jag på nätverksikonen uppe till höger på skärmen och väljer Redigera anslutningar.








Som synes finns det redan en anslutning för mobilt bredband - "3 Mobiltelefon 1". Det var den jag skapade häromdagen när jag använde mobiltelefonen som modem, med Tre som operatör.
Nu trycker jag på Lägg till.






Ubuntu har hittat modemet från Huawei så jag klickar på Framåt.








Sverige är förvalt - Framåt!









Här väljer jag "Jag kan inte hitta............." eftersom jag vill döpa om till "Telenor Fri Surf".








APN anges till services.telenor.se.










Vidare så väljer jag Anslut automatiskt.













Nu sker uppkoppling trots detta felmeddelande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar