söndag 4 juli 2010

Upplåsning "unlock" av Huawei-modem!

Har tidigare beskrivit hur jag låst upp mitt Tre-låsta Huawei E122.


Nya rön gör gällande att man ej behöver använda ett speciellt program för att låsa upp Huaweimodemen - det räcker med uppkopplingsprogrammet - dock finns det krav på detta program!




Ett program som jag vet fungerar är  Comviq Surf Connect - tur att man har det undanstoppat!
Det finns säkert flera!
Däremot fungerar INTE Tre Connect som medföljer bl a Huawei E122.
Vet Du flera program som fungerar/ej fungerar så kommentera gärna!






  • Stoppa in E122 i en USB-port
  • Starta Comviq Surf Connect med ett främmande SIM-kort
  • Tryck Connect
  • En ruta dyker upp för att ange upplåsningskod

  • Fyll i den 8-siffriga upplåsningskoden.


Slutsats: Det är lika enkelt att låsa upp Huawei E122 som E1550, och det gäller antagligen alla Huawei-modem?
Det gäller bara att ha rätt uppkopplingsprogram, Comviq Surf Connect fungerar - ett annat SIM-kort än det modemet är låst till så kan man enkelt använda kodgeneratorn på sidan - bara att knappa in koden i rutan som dyker upp!


27 kommentarer:

  1. Tjena!
    Är det sim kortet man låser upp på detta sätt eller är det själva modemet??
    //Stefan

    SvaraRadera
  2. Hej, det är modemet! Oftast låser ju operatörerna modemen så att de bara kan nyttjas i deras eget nät.

    SvaraRadera
  3. Var hittar man Comviq Surf Connect?
    //Micke

    SvaraRadera
  4. Comviq Surf Connect finns normalt på Huawei- modemen och installeras automaiskt. Ladda hem Tele2 Connect istället? Länk i detta inlägg: http://techblogofsweden.blogspot.com/2010/06/ladda-hem-uppkopplingsprogram-till-ditt.html.
    MÅSTE du ha Comviq Connect - maila mig!

    SvaraRadera
  5. Hej.
    Jag tankade hem Tele2 Connect idag 31 Juli och fick version 4.0.0.275.
    Jag har inte lyckats få upp någon ruta om upplåsningskod.
    När jag trycker koppla upp så står det direkt Uppkopplad. Jag har satt i ett Telia kort istället för det 3 kortet som satt i.
    Något förslag på vad jag gör för fel?

    SvaraRadera
  6. Hej,
    annars kan du ju använda Huawei Code Writer (http://techblogofsweden.blogspot.com/2010/06/lasa-upp-mobilt-modem-huawei-e122.html).
    Det gjorde jag med mitt E122 eftersom ingen ruta att fylla koden i fanns.

    Någon kommenterade att med Comviq Surf Connect så kom det upp en ruta även med E122. Har själv bara erfarenhet av E1550 - där rutan kom upp i Comviq Surf Connect.

    SvaraRadera
  7. Tjena!
    Jag lyckades inte låsa upp mitt 3 modem E122 med Tele2 connect heller men med Comviq connect var det inga problem :)
    //stefan

    SvaraRadera
  8. Från Anonym 29 Juli 21.53
    Tack för tipsen.
    Jag använde nu Huawei Code Writer och kunde låsa upp. Först fick jag inte någon ruta att fylla i koden i men det berodde på att jag hade en netbook med för låg upplösning i höjdled. Efter byte till extern bildskärm så hittade jag rutan.

    SvaraRadera
  9. Jag låste upp mitt E122-2 med hjälp av Mobile Partner istället för Huawei Code Writer.

    SvaraRadera
  10. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  11. Är det nån som har en länk så jag kan ladda ner Comviq Surf Connect

    SvaraRadera
  12. Kan du använda Tele2 Connect? http://techblogofsweden.blogspot.com/2010/06/ladda-hem-uppkopplingsprogram-till-ditt.html

    Om ej skicka mig ett mail!

    SvaraRadera
  13. Funkar detta på Huawei E220?

    SvaraRadera
  14. Nej, jag tror inte det! Följ denna länk istället: http://www.mobilabredband.se/story/66/Las_upp_Huawei_E220

    SvaraRadera
  15. comviq surf connect går att ladda ner på http://comviqdownload.columbitech.com/clients/pc/

    SvaraRadera
  16. var så lite så :) de har missat att publicera den på sin hopplöst röriga hemsida men kundservice var snälla nog att ge mig den länken över telefon

    SvaraRadera
  17. fungerar samma processer med huawei E180?
    Är låst till 3, har telenors surfa-fritt abb som jag inte använder, så tänkte ha det som mobilt bredband. Har dock ingen IMEI-kod, som man kanske måste ha, vart får man tag i den?

    SvaraRadera
  18. Ja, det skall det absolut göra! IMEI-koden skall vara tryckt på baksidan. Om du inget hittar finns det andra sätt, Maila om du behöver hjälp.

    SvaraRadera
  19. Jag hittade koden, skall få en unlock-kod förhoppningsvis från mobilabredbands sida.
    Men sen skall jag alltså avinstallera 3connect då och installera ett annat program istället? Samt låsa upp dongeln med ett program om ingen ruta kommer fram automatiskt?

    SvaraRadera
  20. Såg det på Mobilabredband ;-).
    Du kan fortsätta köra med 3Connect men du måste skapa en ny profil (heter det så?) med Telenors APN.
    Finns ett liknande exempel här: http://techblogofsweden.blogspot.com/2010/07/lagg-till-operator-pa-tele2-connect.html

    eller

    http://techblogofsweden.blogspot.com/2009/07/lagg-till-operatorer-for-ditt-modem.html

    eller
    http://techblogofsweden.blogspot.com/2007/11/andra-apn-for-tele2-mobilt-bredband.html

    SvaraRadera
  21. Och ja, eventuellt behöver du ett program för upplåsning.

    SvaraRadera
  22. sweet! skall kika igenom länkarna här och se hur jag skall gå tillväga, så hoppas jag på min upplåsningskod snart =)

    Och kan inte testa allt heller fören jag e hemma...
    tack som tusan för hjälpen btw, shysst!

    SvaraRadera
  23. förresten, apn för telenor?
    är det internet.telenor.se bara?

    SvaraRadera
  24. Det verkar lite motsägelsefullt dock, för du har skrivit innan att 3connect inte kan användas med andra, men nu skrev du att jag kunde det? :p

    SvaraRadera