onsdag 23 juni 2010

Låsa upp mobilt modem, Huawei E122

Har köpt ett mobilt modem, ett Huawei E122 hos Tre - givetvis så var det operatörslåst!

Modemet har fördelar gentemot det Huawei E1550 som jag har sedan tidigare (värden för E1550 inom parentes):
  • Max nedladdningshastighet: 6 Mbit/s (3,6 Mbit/s)
  • Max uppladdningshastighet: 2 Mbit/s (0,3Mbit/s)
När jag, tidigare, låste upp E1550 så var det bara att sätta i ett kort från en annan operatör så kom det upp en ruta där upplåsningskoden skrevs in.
Denna ruta kom inte upp på Huawei E122.

Nya rön: läs här om hur att slippa använda Huawei Code Writer!

Efter en del sökande så hittade jag lösningen: Huawei Modem Code Writer - direktlänk för nedladdning.
Ett alternativ till Codewriter

Efter att ha laddat hem programmet så var ordningsföljden:
Stoppa in E122 i en USB-port
Starta program










Kolla vilken COM-port modemet ligger på mha "Detect"





Hämta upplåsningskod här






Fyll i den 8-siffriga upplåsningskoden i rutan som dyker upp.


 KLART!

15 kommentarer:

  1. Tips
    Jag har telenor/bredbandsbolaget.
    Låste upp modemet som var en 3.
    Sen laddade jag bara hem valfri Huawei program
    ifrån http://www.bredbandsbolaget.se/privat/bredband/mobiltbredband6.html
    och startade installationen av det och sen startade jag programmet och det funkade.

    Har program för Huawai E1820 (Verkar vara bakåtkompatibelt)
    Stickan är Huawei E122...
    Fick starta om och plugga i och ur USB några gånger men sen hoppade det igång.

    TPTEST
    skicka 1.56
    ta imot 6.37
    Testserver Stockholm.

    Lycka till alla andra :)

    SvaraRadera
  2. Hur funkar det om man kör MAC? Verkar som programmet man låser upp med bara finns till Windows?!

    SvaraRadera
  3. Ja, tyvärr år det nog så! Du får försöka låna en kompis dator.

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Körde upplåsningen enligt ovan vilket gick bra tror jag... Har testat med ett Tele2 kort och den kan endast ansluta på 2G nät. Testar jag Tele2s 3G nät så kan jag ej ansluta. Ibland fungerar manuell sökning.. men det går aldrig att ansluta. Några ider??? Har testat mit simkort i en E220 utan probs.

    SvaraRadera
  5. Hmm, inga direkta idéer, du har rätt APN antar jag?
    Kan "lyfta" frågan till ett nytt inlägg om så önskas - kanske någon annan läsare vet?

    SvaraRadera
  6. Måste väl nästan bero på SIM-kortet förresten som inte lirar med just detta modem - du har inget annat du kan låna för att prova?

    SvaraRadera
  7. Skall leta upp ett annat SIM, fungerar i 2G nätet men där är ju inte hastigheten vidare bra.. :(

    SvaraRadera
  8. Med SIM-kort menar jag generation av SIM-kort.

    SvaraRadera
  9. Tack för bra tips, låste nyligen upp ett "Tre" Huawei E169 med denna metod.

    SvaraRadera
  10. Fungerar inte :( står bara ERROR när jag försöker låsa upp. Andra tips?

    SvaraRadera
  11. Skrev en kommentar nyss men nu har jag bråkat lite till med det så nu fungerar det. Tack för hjälpen!

    SvaraRadera
  12. Hej! Jag försöker låsa upp min men jag får error och den lyckas inte låsa upp... vet du om situationen har förändrats sen ni killar höll på i sommras? mvh Andre

    SvaraRadera
  13. Hmm, borde det inte vara. Om jag minns rätt så måste du installera modemet först så du får in drivrutinerna men det kanske du har gjort?
    Maila mig annars och beskriv hur du gör så kanske jag lättare ser vad som gått fel.

    SvaraRadera
  14. > 8 september 2010 09:53
    > Anonym sa...

    Nästan 6 månader senare...

    > 28 februari 2011 22:48
    > Tech Blog of Sweden sa...

    Epic :D

    SvaraRadera