fredag 11 juni 2010

Köra Ubuntu från USB inkl mobilt bredband

Genom att installera Ubuntu på ett USB-minne, komplettera med lite kod samt ansluta Huawei E1550 som mobilt modem så kan man få ett nästan komplett system, det fattas bara en dator! Fördelen med att ha allt på ett USB-minne är att alla mina/dina inställningar, bokmärken mm lagras!

Börja med att leta fram ett USB-minne på 2GB, som är bootbart. Jag väljer ett från Happy Elk som jag vet är bootbart.





pendrivelinux.com hittar jag instruktioner för hur att, i Windows, skapa ett bootbart USB-minne med olika Linux-operativ - jag skall installera Ubuntu 10.04.

Ubuntu 10.04 har jag redan på hårddisken så det behöver jag inte hämta igen.
Nu hämtar jag Universal USB Installer, även detta på pendrivelinux.com, som jag använder för att föra över Ubuntu till USB-minnet.
Jag reserverar 1 av 2GB för "Casper-rw", detta för att kunna lagra mina egna inställningar i form av språk, bokmärken, specialinstruktioner för Huawei mm mm.


















Efter att ha bootat från USB-minnet så gör jag anpassningar för:
Nu stoppar jag i modemet i en ledig USB-port.






Återstår att konfigurera för Mobilt Internet.


KLART!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar