fredag 4 juni 2010

Mobilt bredband med Huawei E1550 och Ubuntu 10.04 (Lucid Lynx)

 Ubuntu känner ej av modemet Huawei E1550 automatiskt men genom att följa instruktionerna på Lynx Blog så är det enkelt fixat!

EDIT: Samma lösning fungerar även på Huawei E122 och E182e!

Genom att ta reda på "idProdukt" och "idVendor" samt ändra dessa så torde principen vara användbar även på  andra modem som Ubuntu 10.04 ej känner igen per automatik!?


För att få fram idProduct samt idVendor för anslutna USB-produkter kan du  ladda hem usbdeview.

Justeringar för att känna av Huawei E1550
Lägg till udev regel - När nedanstående kommando körs så skapas, och öppnas, filen "15-huawei-e1550.rules".

gksu gedit /etc/udev/rules.d/15-huawei-e1550.rules


Nedanstående rader skall klistras in i  "15-huawei-e1550.rules" som öppnades ovan. Dessa rader identifierar och switchar när modemet sätts i - spara filen sedan.

SUBSYSTEM=="usb",
SYSFS{idProduct}=="1446",
SYSFS{idVendor}=="12d1",
RUN+="/lib/udev/modem-modeswitch --vendor 0x12d1 --product 0x1446 --type option-zerocd"

13 kommentarer:

  1. funkar utmärkt för e182e

    SvaraRadera
  2. Vill tacka för ovanstående artikel, som upplyste mig om vad för slags problem jag hade när Ubuntu 10.04 inte kände av min USB-pinne Huawei E1750. Tyvärr visade det sig att modem-modeswitch inte fungerade för mig. Programmet sände någon slags signal till pinnen, men modemdelen vägrade ändå ge sig tillkänna.

    I stället använder jag framgångsrikt usb_modeswitch enligt den här guden, som jag dock har lämnat några detaljkommentarer till.

    SvaraRadera
  3. You're welcome!
    Konstigt att inte modem-modeswitch inte fungerade - jag har provat, med lyckat resultat, på alla mina Ubuntu-datorer = 4st!

    SvaraRadera
  4. Det kan förstås bero på något misstag från min sida. Å andra sidan verkar av diverse foruminlägg att döma ganska många personer ha problem med mobilt bredband på Linux...

    En tanke som slog mig är att alla de olika Linuxdistributionerna borde samarbeta om en gemensam lösning för kommunikation med olika hårdvaror. Med en enkel och robust lösning därvidlag skulle Linux bli ett attraktivt alternativ för en bred grupp privatpersoner. Det tror jag inte är fallet ännu.

    SvaraRadera
  5. Tror att just detta är syftet med sakis3g som jag använt till Acer Aspire One med Linpus Linux Lite - följ länkarna i mitt inlägg:http://techblogofsweden.blogspot.com/2010/06/nu-funkar-huawei-e1550-med-aspire-one.html

    SvaraRadera
  6. Håller med; Sakis3G verkar vara ett initiativ i den andan. Noterade förresten att Sakis3G bygger på USB_ModeSwitch. ;-)

    SvaraRadera
  7. Precis, skulle kanske göra ett specifikt blogginlägg om just detta.

    SvaraRadera
  8. Funkade perfekt på min Aspire One

    SvaraRadera
  9. Va' bra! Är det Sakis du använder? Är det Linpus Lite som är operativet?

    SvaraRadera
  10. Till Tech blog:

    Hej,

    Jag kör Ubuntu release 10.04 (lucid)
    kernel linux 2.6.32 på en SSD.

    Jag har nu testat comviqs surfsticka ett tag under julen, men märker att då signalen tappats måste jag ut med stickan och plugga in den igen för att återansluta internet. Det verkar omöjligt att få modemet att återansluta automatiskt. Finns det något sätt att "trigga" modemet att försöka finna signalen igen?

    Tacksam för svar.

    SvaraRadera
  11. Mig veterligen har jag inte något sakis3g script installerat. Är en rookie på detta...

    SvaraRadera
  12. Minns att jag klickade under uppkoppling uppe till höger. Ibland räckte det att klicka på mobil uppkoppling och ibland bocka av/bocka i.

    SvaraRadera