Sonen behövde nya däck till sin cykel!
Nu visade det sig att det låg olika däck fram och bak:
Fram: 37x422
Bak: 44x722
Det blev 47x622 både fram och bak!
Detta eftersom dimensionen 44x622 verkar ha utgått ur sortimentet?!
Dimensionen 47x622 torde i alla fall ge en mindre stötig färd när man kör på annat underlag än asfalt eftersom det är lite bredare?!
Här finns en tabell över olika storlekar i tum och millimeter!
EDIT: Här finns en perfekt guide, med bilder, på hur att byta däck.
söndag 20 juni 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
för det första, man lagar aldrig punkteringar, utan byter endast slang, så billigt...
SvaraRaderaSedan köper man punkterinssäkra däck som har kevlar- el liknade förstärkning. Jag har inte haft punka på 2 år o jag cyklar varje dag...
OK, det kanske är det vettigaste om man har slangar på lager alt kan vänta tills affären öppnar.
SvaraRaderaÄr väl omodern men jag brukar laga - kanske skall ändra rubriken till "Så lagade man punkteringar förr".
Förstärkta däck är ju perfekt!
Japp absolut så lagade man förr, slagar är ju väldigt billigt och däcken som är liknade racerdäck. Att det kom typ 10 år efter att det funnits på racer är ju pga av att varken cykelverkstad el försäljare tjänar pengar på punkteringssäkra däck.Förr i tiden när man var liten så fick man väldigt ofta punka. Här i vås har vi även krossgrus på cykelvägarna.
SvaraRadera