onsdag 2 mars 2011

Är värmepump SÅ billigt?

Fick reklam för värmepumpar i brevlådan häromdagen.

Nedan ett urval av siffror från denna broschyr:






"Om du har oljepanna"
(Beräknat på ett oljepris på 11 500 kr/m3 och ett elpris på 1,30 kr/kWh)
Med 2 m3 i oljeförbrukning så blir kostnaden 23 000 kr/år.
Med värmepump blir kostnaden ca 6 900 kr/år.
Du kan spara 16 100 kr/år

För jämförelsens skull har jag även räknat upp siffrorna till 3 m3.

Med 3 m3 i oljeförbrukning så blir kostnaden 34 500 kr/år.
Med värmepump blir kostnaden ca 10 350 kr/år.
Du kan spara 24 150 kr/år

"Om du har elvärme"
(Beräknat på ett elpris på 1,30 kr/kWh)
Med 30 000 kWh  i elförbrukning så blir kostnaden 39 000 kr/år.
Med värmepump blir kostnaden ca 13 650 kr/år.
Du kan spara 25 350 kr/år

"Om du har fjärrvärme"
(Beräknat på ett  fjärrvärmepris på 0,82 kr/kWh och ett elpris på 1,30 kr/kWh)

Med 30 000 kWh  i fjärrvärmeförbrukning så blir kostnaden 24 600 kr/år.
Med värmepump blir kostnaden ca 13 530 kr/år.
Du kan spara 11 070 kr/år


Så vad kan man säga om dessa siffror?
  • Elkostnaden är lågt räknad, jag betalar 1,63 kr/kWh.
  • Pellets fick ej vara med i jämförelsen. För min senaste beställning betalade jag 0,55 kr/kWh (fast sedan skall ju verkningsgraden tas med, blir ca 0,63 kr/kWh)
Verkar ju som värmepump är framtidens uppvärmningsform OM inte elpriset skenar i höjden?

3 kommentarer:

  1. Tänk på investeringskostnaderna i en värmepumpsanläggning, den ska också betala sig, förhoppningsvis innan den brakar ihop och det är dags att nyinvestera!

    SvaraRadera
  2. Jo, givetvis! Förväntar mig flera kommentarer eftersom jag inte tycker att siffrorna inte är rättvisande.

    SvaraRadera
  3. Jag kommer ha en luftvattenpump som komplement till en vedpanna, elen kommer knappast bli billigare då både stat och storbolag tjänar på att ha dessa överpriser. Värmepumpar är egentligen bäst runt nollstrecket sen går det snabbt utför. Men elda ved är tungt, kan vara skönt låta bli emellanåt och köra en värmepump. Sen bita ihop och försöka vedelda när kvicksilvret sjunker under -10. Pellets är bekvämare men på tok för dyrt och verkar inte bli billigare, snarare tvärtom.

    SvaraRadera