onsdag 30 mars 2011

Pågående webbkameraprojekt

Har du, som jag, funderat på att skaffa en IP-kamera för att övervaka hemmet eller liknande?
Jag tyckte dock personligen att 1500-2000:- var i mesta laget för en sån leksak.
Fick idén att försöka skapa motsvarande funktion med hjälp av en gammal dator och en vanlig USB-webbkamera.





Kostnaden för detta blir ju noll och ingenting eftersom båda dessa saker redan finns i huset.
En laptop torde ju vara perfekt, dels för att den är mindre men även för att den tar avsevärt mindre ström om den nu skall snurra dygnet runt.
Att gamla datorer lirar bättre i Linux är ju ingen hemlighet så Ubuntu valdes som operativ, Ubuntu 10.04 fick det bli.

Efter sökning så hittade jag ett program, webcam-server, som verkade passa bra för ändamålet.
Instruktion för hur att göra finns på Ubuntu-forumet.

Och hur har det hela gått?
Ja, jag är inte i mål ännu trots en del hjälp utifrån via Teamviewer - Tack Andy!

Nuvarande status:
  • Webcam-server snurrar
  • Apache snurrar
men http://localhost/webcam.html, som finns under punkt 6, visar ingen bild, bara tom sida.
OM jag nu får detta till att fungera så återstår "bara" att få ut bilden på nätet. Får säkert använda No-IP eftersom min IP-adress är dynamisk.
Men, som sagt, detta är ju ett sekundärt, och senare, bekymmer.
EDIT: Finns även en del skrivet om just webbkamera och server på Svenska Elektronikforumet.

Har du en fungerande lösning med webcam-server? Hör av Dig!

2 kommentarer:

  1. Vad tror du om denna då?:
    http://cgi.ebay.com/IP-Camera-web-cam-video-wired-webcam-IR-Pan-Tilt-CCTV-/140503888209?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20b6af3151
    Ca $63 = 415:- inkl frakt från Hong Kong.
    Visserligen med US kontakt

    SvaraRadera
  2. Lite lurigt, kan ju vara bra men även dåligt. Vad jag förstått så är Foscam ett bra märke, finns bl a på Blocket för ungefär dubbla priset, 1000:-.
    Samtidigt känns det lite fegt att överge detta projekt - kämpar vidare ett tag till så får jag överväga köp om det totalt misslyckas.

    SvaraRadera