fredag 8 februari 2008

Är du medlem i Wippies?


Och vad är då Wippies?
Jo, det är en finsk Community (tror jag det heter) som strävar efter att dela ut Wi-fi på så många platser som möjligt.
Konceptet är det samma som spanska Fon där medlemmar surfar gratis. Men medan Fon har hotspots över hela världen så är
Wippies begränsat till Finland, Sverige samt även Danmark där det precis är uppstartat.

Det finns två olika routrar att välja på:
  • En enkel, vanlig trådlös router, Wifibox som även är försedd med 4 st Lan-uttag.
  • En mycket mer avancerad box, Homebox, som har ovanstående men som även kan tjäna som ADSL-modem. Den är dessutom försedd med 2st USB-portar där det, i dagsläget, går att ansluta extern hårddisk eller minnespinne (FAT), skrivare samt vissa webb-kameror. Det finns även tankar på att det inom kort skall gå att ansluta USB-modem för mobilt bredband. Tydligen så skall det även gå att använda HUB om de två uttagen ej räcker till.
Visst låter det fantastiskt!? Men det mest fantastiska är att boxen/boxarna är GRATIS!
Ett krav ställs dock, boxen måste vara online under de första 12 månaderna (men gärna även fortsättningsvis). Om den ej är on-line så får du betala den!

Själv har jag tänkt använda den för:
  • Dela ut skrivare, bläckstråle- samt laserskrivare, så den blir åtkomlig från alla datorer
  • Ansluta webb-kamera, eller kanske kameror, för att övervaka hemmet
  • Koppla in min externa backup-hårddisk för att enklare kunna ha en aktuell backup.
Ojdå, jag behöver visst en USB-hubb.

Här är en länk till Wippies sida, anmäl dig nu (det har jag gjort).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar