lördag 23 februari 2008

Nu har jag ominstallerat min laptop!

Jag är sedan ca ett år lycklig ägare till en Fujitsu Siemens Si1520.
Datorn har fördelen av att vara liten och nätt och passar därför bra att bära med sig samtidigt som batteritiden är relativt bra.
Från början var den ca 3h men nu,nästan ett år senare, så har den reducerats till knappt 2h.


Nu, efter ca 1 år, så är den dock mycket trögstartad (3-4 minuter) och till stor del beror det säkert på att många program har installerats samt att en hel del av dessa sedan avinstallerats.
Jag beslöt mig för att formatera om hårddisken samt installera endast de program som jag finner nödvändiga.


Efter mycket letande så hittade jag den Recovery-skiva som medföljde datorn. Att den var så svårfunnen berodde på att den förpackats tillsammans med en kortfattad manual för Windows XP (Home Edition) och därför hamnat i pappershögen istf CD/DVD-högen.



Nu var det dags för förberedelser:
  • Köra backup på hela biblioteket "Mina dokument", där finns alla bilder, dokument, musik mm mm
  • Ta "bilder" (mha PrintKey 2000) på de program som är installerade under Start, Alla Program. Detta för att veta vad som fanns i datorn innan formatering - alltid saknar man något!
  • Spara "Mina favoriter".
  • Ta kopia på PrintKey 2000.
  • Tagit hem AVG Antivirus samt Zonealarm
  • Köra kopia på RSS-bokmärken (feeds.opml)

Allt detta sparade jag till en extern USB-hårddisk (Yakumo, 250Gb).

Nu var datorn redo för förnying medelst omformatering.

Innan dess så fick jag ändra boot-ordning, i Bios, så att CD/DVD-spelare hamnade först.


Bios kommer man åt under uppstart genom att trycka F2.


Sedan blev turordningen enligt nedan:



  • Starta datorn från CD/DVD

  • Valt att ej reparera befintlig Windows-installation

  • Tagit bort befintlig partition för att få tom hårddisk

  • Skapat ny partition

  • Formaterat C:

Efter avslutad formatering, som tog några timmar, så installerade jag omgående AVG Antivirus samt Zonealarm brandvägg, detta innan det trådlösa nätverket startades (har bekanta som lyckats få "skit" i datorn innan de hunnit hämta säkerhetsprogram).

Nu, med datorn skyddad, så var det dags att leta på nästa CD/DVD-skiva "Drivers & Utilities", som också följde datorn vid leverans.
Detta är en nödvändighet för att allt skall fungera på avsett sätt i datorn.
Alla drivrutiner kördes in mha Auto Express samt kördes även "Hot fix".

Datorn gick nu att koppla upp mot internet och det första jag gjorde var att uppdatera AVG Antivirus.

Därefter installerades de program som jag ansåg nödvändiga, de flesta gratisprogram:

  1. KeePass, hämtas från internet (krypterad lösenordsdatabas som även finns till Symbian)
  2. Uppdatera webb-läsare till IE7
  3. Installera Firefox (hämtas från internet)
  4. Windows Live Messenger (hämtas från internet)
  5. Nokia PC Suite, N95 (hämtas från internet)
  6. Belkin G USB, WiFi-pinne (CD-skiva)
  7. Irfanview, enkel bildbehandling/visning (hämtas från internet)
  8. PrintKey 2000 (hämtas från internet)
  9. Nätlex, svensk-engelskt/engelsk-svenskt lexikon (hämtas från internet)
  10. NVU, program för att skapa/redigera hemsidor, WYSIWYG (hämtas från internet)
  11. CD Burner XP, brännarprogram (hämtas från internet)
  12. 7-zip, packa upp ZIP-filer mfl (hämtas från internet)
  13. Blaze DTV, TV i datorn via USB-pinne (CD-skiva)
  14. Duplicate File Finder (hämtas från internet)
  15. Google Earth (hämtas från internet)
  16. AdAware, antispyware (hämtas från internet)
  17. Spybot, antispyware (hämtas från internet)
  18. Net Framework (hämtas från internet)
  19. Gmail lagring, gör om ditt Gmailkonto som lagr.plats (hämtas från internet)
  20. JAlbum, skapa fotoalbum på nätet (hämtas från internet)
  21. Pdf995, "skriv ut" pdf-filer (hämtas från internet)
  22. Foxit Reader, enkel, och snabb, pdf-läsare (hämtas från internet)
  23. VLC Media Player (hämtas från internet)
  24. OpenOffice, ordbehandling, kalkyl mm (hämtas från internet)
  25. EDIT: MobiPocket Creator går ju inte att vara utan (skapa filer till MobiPocket Reader i telefonen - N95)
  26. EDIT: Google Talk måste man ju också ha!
  27. EDIT2: Toshiba Bluetooth, hämtat här

KLART, ännu så länge - i alla fall. Det tillkommer säkert flera!

Nu har jag en dator som startar på ca 1 minut!

2 kommentarer:

  1. Hej, kmr lite sent men undrade en sak bara, jag har oxå installerat om min laptop, men jag får inte igång mitt trådlösa nätvärk hur jag än gör ''/ hur gjorde du?

    SvaraRadera
  2. I mitt fall så var det först Restore samt sedan en annan skiva med drivrutiner. Efter det så var det bara att tuta och köra!
    Är det en Fujitsu Siemens även i ditt fall?
    Vet att det finns en sida hos Fujitsu Siemens med drivrutiner per datormodell - kanske kan vara ett tips?!

    SvaraRadera