söndag 4 maj 2008

Föröka dina buskar i trädgården, del 2

Nu har det gått några dagar så nu är det dags att ta hand om de sticklingar från Ölandstok som har stått i Salixvatten sedan i fredags (detta kan du läsa om här).

Jag letar reda på en kruka som jag fyller med såjord. Innan dess har jag lagt skärvor i botten så att jorden ej skall rinna rakt ut när jag vattnar. Jag vattnar sedan igenom jorden rejält när jag fått den i krukan.



Salix-vattnet hälls av från årsskotten och varje skott sticks ner till hälften i jorden.
Skotten skall nu täckas med fiberduk, eller motsvarande, samt placeras på en varm plats men ej i direkt solljus. Det bästa är i ett växthus men det fick bli på altanen i mitt fall.
Det viktiga nu är att komma ihåg att vattna och duscha sticklingarna så att de ej torkar ut.

Nu dröjer det säkert 6 veckor innan nästa inlägg i ämnet eftersom detta är den tid det tar innan det har växt ut rötter. Förhoppningsvis så skall det lyckas även för mig även om jag saknar gröna fingrar.

2 kommentarer:

  1. Jerry, vad händer med dina sticklingar? Gick det vägen?

    /Ulrika

    SvaraRadera
  2. Det går alldeles utmärkt! Jag har skrivit sju inlägg i ämnet.
    Det senaste finns här: http://jerjo2.blogspot.com/2008/07/frka-dina-vxter-del-7.html

    Vill du/ni se alla inläggen så använd "Sök i bloggen" och skriv sökord t ex "föröka"

    SvaraRadera