lördag 17 maj 2008

Sagem-box med hårddisk, kan de´ va´ nåt?

Köpte en Sagem-box med en 250Gb hårddisk (Sagem DVR64250) för några veckor sedan och har nu haft möjlighet att prova den.

Jag betalade 1499:- eftersom jag förlängde mitt Boxer-abonnemang med 24 månader.



En fördel, jämfört med min gamla Sagem, är att kortet nu sitter monterat, åtkomligt, på framsidan. På den gamla boxen, utan hårddisk, satt det monterat under boxen och det var därför besvärligt att komma åt det om man någon gång ville flytta det till en annan box.

Försäljaren, i Expertbutiken där jag köpte boxen, påpekade att jag skulle uppdatera programvaran genast eftersom den befintliga programvaran innehöll en del buggar.

Förfrågan om uppdatering kom när boxen varit ansluten någon timme, eller så, och givetvis så uppdaterade jag.

På boxens högra sida finns ett USB2-uttag och genom att ansluta ett USB-minne dit så skall det vara möjligt att köra backup på de program som finns inspelade på, den inbyggda, hårddisken.

Jag har provat med ett flertal olika USB-minnen men har ej lyckats få över något program.

Jag har även provat med en extern 2,5"-hårddisk (10Gb) och då gick det lite bättre, dock så avslutades kopieringen, vid 99%, med ett felmeddelande så även detta misslyckades trots ett flertal försök. Hittade annars ett program, på en fransk sida, som skall klara att konvertera backup-filen till MPEG så den blir visnings- /brännbar.

Har nu köpt en Scart-USB adapter, "EasyCAP Video Capture, Kopiera dina videoband till DVD" på en Tradera-annons och har tänkt prova överföring via boxens Scart-uttag till dator - detta får jag återkomma till när jag provat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar