torsdag 19 augusti 2010

Wippies Homebox på Tradera



I denna annons på Tradera säljs en Wippies Homebox.









Wippies Homebox är ett perfekt modem och en ännu bättre router - detta eftersom det är försett med två USB-uttag som kan användas för t ex:
  • Webbkamera (för t ex övervakning)
  • USB-hårddisk (för t ex backup/sync via nätverk)
  • USB-ansluten skrivare (nätverksskrivare)



Routern fungerar alltså som en NAS! Som jag ser det så är det dock ett bekymmer med att handla en begagnad Wippies Homebox, åtminstone om Wippies ej ändrat sina regler - Homeboxen kan ej överlåtas!
När jag, för ett år sedan, var i kontakt med Wippies Kundcenter så fick jag det beskedet angående den Wippies Homebox som jag köpt på Tradera.

Här är beskedet jag fick - har rättat en del "finska" stavfel 










Wippies verkar inte leverera några boxar längre?

5 kommentarer:

  1. Tjena,

    jag har en Wippies box själv men har inga inloggningar till den tyvärr heller.
    Dock såg jag att det är samma maskin som: Bewan iBox A5100.
    Det smidigaste vore nog om man fick tag i firmwaren till den och fick igång den som den istället.
    Hittar dock inte någon sådan firmware...

    SvaraRadera
  2. Nää, jag har letat också! Nu är det ju så att Wippies är på väg "ut" - de skall alltså avveckla så då är ju den sagan slut om man inte hittar firmware?!

    SvaraRadera
  3. Ja det är ju synd då hårdvaran fortfarande är intresant.
    Jag har skickat ett mail till Bewan där jag ber om länk till FW till min "ibox" - vi får se vad dom svarar, om jag får svar postar jag det hit...

    SvaraRadera
  4. Det tackar jag, och bloggen, för!
    Jag har sökt lite i ämnet men det verkar svårt - minns inte just nu varför men skall leta igen vid tillfälle!

    Jag har skrivit ang Wippies och deras upphörande på bloggen: http://techblogofsweden.blogspot.com/2010/08/wippies-upphor.html
    Vidare så finns en bild på mitt nätverk: http://techblogofsweden.blogspot.com/2009/03/justerat-hemmanatverk.html

    SvaraRadera
  5. En intressant länk: http://code.google.com/p/quickanddirty/wiki/WippiesHomeBox

    SvaraRadera