onsdag 30 november 2011

Anpassningen av Asus U46SV CI5 2.3 påbörjad!

 Det är enkelt att köpa en ny dator men det är ju sedan det stora jobbet börjar - att anpassa datorn med program och inställningar för mina ändamål!






















Idag har jag avinstallerat alla spel som medföljde förinstallerat:
  • World of Goo, Oberon Media Inc.
  • Bookworm Deluxe, Oberon Media Inc.
  • Cooking Dash, Oberon Media Inc.
  • Game Park Console, Oberon Media Inc.
  • Governor of Poker, Oberon Media Inc.
  • Hotel Dash Suite Success, Oberon Media Inc.
  • Jewel Quest, Oberon Media Inc.
  • Luxor 3, Oberon Media Inc.
  • Plant vs Zombies, Oberon Media Inc.
  • Mahjongg Dimensions, Oberon Media Inc

Vidare så är antivirusprogrammet Trend Micro Titanium Internet Security avinstallerat och ersatt med Microsoft Security Essentials.
Ovanpå detta har  Zone Alarm Free installerats.

Nu är säkerheten tryggad och resten får vänta till i morgon!

4 kommentarer:

  1. Bing toolbar
    Google toolbar
    Microsoft Office 2010 (trail)
    ASUS update service
    Syncable desktop

    Listan kan göras längre än så. ASUS är ett skitmärke som vräker in massa dynga i datorerna. Om dom hade skickat med rena installationsskivor hade jag blåst om direkt, tyvärr blir man sittandes i flera timmar för att ta bort allt som drar ner och förstör datorn.

    Inte helt sällan vägrar den förinstallerade Windows Live att uppdateras. Åtgärd blir avinstallation därefter hämta på Microsoft hemsida. Otroligt frustrerande.

    SvaraRadera
  2. Jo, det är ett sk*t! Vet att det finns program som tar bort "bloatware" (heter det så?
    Men vill helst peta själv!
    Skall ha dina råd i bakhuvudet för fortsatta åtgärder - tack!

    SvaraRadera
  3. Jo korrekt term och håller med dig vill inte släppa in "mystiska" program utan får snällt sitta och avinstallera själv. Man kan i princip aldrig få samma prestanda som ifall programmen inte legat där i första början. Avinstallation tar inte bort allt, ligger nästan alltid spöken kvar i register bland annat.

    Hade jag inte så svårt för linux skulle jag hoppat över microsofts produkter helt, idag kör jag XP och försöker ta till mig ubuntu och mint. XP är bara för att boota datorn. Mediaspelare är VLC, Chrome som webläsare osv. Enda jag använder är väl Utforskaren, allt annat är utbytt till mer kompetenta mjukvaror.

    Övertygad att bara datortillverkarna väl inser vinsten att sälja utan operativ så är microsoft stendöd. Iaf bland dom användare som vill ha kontroll över sina datorer. Att linux måste bli enklare att hantera är nog också en förutsättning.

    SvaraRadera
  4. Personligen gillar jag Ubuntu men har lite svårt för nya skrivbordet, Unity.
    Har även tagit hem Linux Mint och testkört men gillar Ubuntu bättre, trots Unity.

    SvaraRadera