torsdag 24 november 2011

IP-telefoni via Phonzo

Tror inte jag skrivit om detta tidigare, men jag har skaffat IP-telefoni via Phonzo.


Tanken med detta var bl a att kunna koppla in faxen.
Även om faxen inte används speciellt mycket så är den ju perfekt att använda till Bilregistret hos Transportstyrelsen.

För en kostnad av 29:-/månad får jag:
  • 400 minuter utgående samtal till fasta nätet
  • Ett nytt telefonnummer (jag valde prefix 010 som är platsoberoende)
    För att koppla upp en vanlig telefon, eller fax, via internet så behövs även en adapter.
    Denna, en Linksys SPA-2102, har jag lånat av Phonzo.
    Adaptern kan även köpas hos Kjell & Co för 699:- (98086).



    Ett uttag på adaptern är nu kopplat till ett LAN-uttag på routern och ett annat till både trådlös telefon och fax.

    Faxen är en gammal Telia Libra I och trådlösa telefonen en Panasonic.

    Här är en bild på "faxrariteten"









    För att koppla in både fax och telefon samtidigt, på samma nummer, har jag använt en förgrening från Clas Ohlson (22-4559).

    Faxen är normalt ej spänningssatt men kan startas via en fjärrströmbrytare från Clas Ohlson - programmering av denna har jag visat tidigare.

    2 kommentarer:

    1. Hej

      Är Linksys-boxen på något sätt låst till Phonzo?

      SvaraRadera
    2. Ja, det antar jag - jag har dock ej kollat (onödigt eftersom jag kör Phonzo).

      SvaraRadera