söndag 25 mars 2012

Att laga en cykelpunktering!

Numera lagar man väl knappast innerslangar till cykeln längre?!

Här är hur som helst bilder och instruktioner för hur att laga en punktering!

Visst är det punka!








Vi börjar med att ta fram en "pump". I detta fall blev det en liten batteridriven, laddningsbar, kompressor!
Vi pumpar upp slangen lite grann medan hjulet sitter på cykeln.








Med liite saliv på ventilen så kollar vi att det inte är ventilen som är otät - i detta fall blev det inga bubblor så den är tät och hel.










Det enklaste är att lossa hjulet för att laga punkteringen.
Om man har en cykel med en massa växlar så kan det vara enklare att ta av däcket med hjulet monterat på cykeln.
Denna cykel är dock växellös.
Med en ringnyckel stl 15 lossas de båda muttrarna.





Även mothållet för bromsen lossas.







Det bästa för bulten är att använda fasta nycklar för att lossa mothållet. Men i detta fall fick det bli två skiftnycklar.










Nu plockar vi fram däcksavtagarna, 3 st behövs.











Det enklaste är att sticka in däcksavtagarna mittemot ventilen.
Se upp så inte innerslangen skadas mera!
När alla tre avtagarna använts så torde en hand kunna stickas in så att däckets ena sida kan lossas.





När ventilmuttern lossats så kan innerslangen tas ur.

Pumpa nu upp slangen igen och lokalisera hålet/hålen.

Dags att plocka fram reparationssatsen.
Här finns:
- Solution
- "Rasp"
- Lagningslappar

I detta fall var det ett stort hål precis intill en tidigare lagning.
Med sandpapper/smärgelduk eller ev medföljande "rasp" så ruggas ytan upp runt hålet så lagningslappen fastnar bättre.


Solution stryks ut tunt runt hålet och på en yta motsvarande lagningslappen, drygt.






Efter att solutionen fått torka lite så monteras lagningslappen.





Vi känner runt inuti däcket så att det inte finns någon tagg eller annat främmande föremål som kan ha orsakat punkteringen.





För att vara 100% säker att inga ytterligare hål finnes så sänkes slangen ned i vatten för att leta efter luftbubblor.
Även ventilen får en extra koll på detta vis.





Slangen stoppas tillbaka i däcket och däcket krängs på fälgen MED HANDKRAFT!
Använd inga verktyg för då riskerar slangen att skadas.
Ha gärna liite luft i slangen så kläms den ej fast lika lätt mellan däck och fälg.





Nu är hjulet monterat och uppumpat, återstår bara att vända cykeln på rätt köl innan avfärd.

3 kommentarer:

  1. Tack, det där var pedagogiskt och bra! Fast jag skulle vara nöjd om jag överhuvudtaget klarade av att få luft i hela däck. Till vissa cyklar fungerar ju gammeldags pumpar. Till andra får jag inget att fungera. Förmodar att det är olika slags ventiler som kräver olika slags pumpar.

    SvaraRadera
  2. Haha, jag förstod nästan att det var "svårpumpat" när jag läste Din cykelannons!

    Det finns olika ventiler, med och utan nål.
    På "vanliga" cyklar är de flesta utan nål - där passar en vanlig cykelpump alt en "ventilpump" med en liten tillsats.
    Mopeder, motorcyklar, bilar mm har nålventil.

    Tillsatsen är en liten nippel som kläms fast i ventilfästet. Andra änden på nippeln hålls/trycks sedan mot den nållösa ventilen.

    Skall fota och göra ett blogginlägg om detta vid tillfälle.

    SvaraRadera
  3. Tack för berömmet! Skall jag "göra reklam" för Din cykel på bloggen eller är den såld redan?

    SvaraRadera