söndag 17 mars 2013

Att ominstallera en dator med Windows XP.

I ett tidigare inlägg berättade jag om kompisen som fått "skräp" i datorn - mytoolsapp.info!








Sedan i fredags har jag nu datorn, en gammal HP D4000 (d4250.se), här för att komma tillrätta med bekymret.
Tillsammans med datorn kom även Recoveryskivor samt en partition med Recovery på hårddisken.

Började, som vanligt med att:
  • Boota från Ubuntu och rädda arbetsfiler till extern hårddisk
  • Spara drivrutiner mha Drivermax
  • Ta ur Windows CD-kod mha Keyfinder
Efter detta så tog jag hem Spyhunter. Spyhunter fann 842 oegentligheter - lika bra att ominstallera hela datorn.

Borde ju vara en enkel match att ominstallera med en Recoverypartition på hårddisken.
Genom att trycka F10 direkt när skärmen tändes så började återställningen.

När datorn återställts så installerades ett antivirusprogram, AVG Free från minnespinne, innan nätverkskabel pluggades i.

Nu fanns en nyinstallerad dator med Windows XP, SP2 och det enda som återstod var att uppdatera till SP3 innan programmen kunde installeras.

Windows XP SP3 fanns på en CD så det torde ju vara enkelt?
SP3 installerades men sedan vägrade datorn att starta annat än i felsäkert läge?!
Äsch, det fixar sig säkert via Windows Update!

Inte tusan fungerade det - Windows Update gav ett felmeddelande och ville inte lira med datorn!

Nu är datorn ominstallerad, via CD-skiva, med Windows XP och den sparade CD-koden.
Operativet är uppdaterat, först till SP2 och sedan SP3.
Drivrutinerna är återställda, via DriverMax, men saknas EN FIL för att ljudkortet skall fungera.

Sitter och funderar på hur att lösa detta, kanske får köra Recovery från hårddisk och ta ut den saknade filen för att sedan ominstallera från en skiva Windows XP, igen?

Eller så väljer jag den enkla vägen, som jag vet att han inte gillar, och installerar Ubuntu!

Någon med ljusare idéer än mig?

EDIT: Det finns de som har ljusare idéer, jag blev visad hit.
Imorgon skall jag prova drivrutinerna som hämtats:
EDIT2: Nu fungerar allt, tack för hjälpen Tilt!



2 kommentarer:

  1. Jag blir nyfiken. Varför vill din vän inte ha Ubuntu? Kanske du skulle visa Mint som har en startmeny som han, förmodligen, är väldigt van vid? :-)

    SvaraRadera
  2. Har provat det förut men Ubuntu var inte så populärt.
    Nu använder jag Ubuntu mera som hot - "om det inte går att få in Windows så blir det Ubuntu".
    Men Mint har jag inte provat att visa honom, kan ju vara en idé - får bli nästa gång!

    SvaraRadera