lördag 7 juli 2007

Uppdatering av programvara i Nokia N95

Idag har jag uppdaterat min Nokia N95 från version 10 till version 12.0.013.
Började med att spara telefonens innehåll till minneskortet varefter jag laddade ner Nokia Software Updater, NSU (22,5MB).

Detta program berättade att det fanns uppdatering tillgänglig, version 12.0.013.
Nedladdning av uppdateringsfil på 113,5MB tog drygt 50 minuter och själva installationen knappt 10 minuter.

Efter denna uppdatering startade telefonen om och texten "Installerar" syntes länge på skärmen. Tydligen så installerades de program som fanns på minneskortet.

Telefonen lyckades installera de flesta sis-programmen men en text kom upp ”Ej pålitlig programvara på minneskortet, gå till programhanteraren för att installera”.
I programhanteraren kunde jag se att 12st sis-program ej var installerade och de gick ej heller att installera från hanteraren.

I detta läge så installerade jag backupen från minneskortet och fick tillbaka mina kontakter, bokmärken och kalender samt att en del av de program som tidigare stämplades som opålitliga.

Nu återstod 7st program som ej var installerade enligt programhanteraren men se nu gick de att installera härifrån!
Allt frid och fröjd; alla sis-program är nu installerade!

Försökte starta min Gmail (ett javaprogram) men det gick ej trots att ikonen fanns på menyn.
Kom underfund med att inga av de java-program som fanns ikoner för gick att starta.
Detta trots att de var märkta som "Installerade" enligt programhanteraren.

Påbörjade det tidsödande arbetet att ominstallera alla java-program och började med att surfa till Gmail's sida för att installera deras java-program.
Pekade på filen för att ladda hem den - då startade telefonen om!
Efter omstart så gick det att få hem filen. För varje program som installerades så fick jag svara "Ja" på frågan om att ersätta befintligt program.

Bland de program som jag fick ladda om kan nämnas:
Shoot&Send, Nav4All, GoogleMaps, amaZe, Opera Mini4 Beta, OperaMini3, Mig33beta, Nimbuzz och IMic.

Nu är ordningen återställd men uppdateringen kostade mig ca 4h totalt.

En förbättring har jag redan märkt, tidigare kunde jag inte läsa Expressen utan att telefonen låste sig men det fungerar nu.
Konstigt att just denna sida hängde telefonen och aldrig någon annan?!

Hoppas bara att det var värt mödan med alla timmar för uppdatering men detta får framtiden utvisa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar