fredag 6 juli 2007

Historien om min digitala videokamera

Våren 2004 köpte jag en ny, digital, videokamera.
Detta efter att jag konstaterat att min analoga dito inte ville vara med längre.
Den analoga var av fabrikat Canon och typ E230.



Valet föll då, 2004, på en Canon MV750i som jag varit mycket nöjd med (ca 6.000:-)


När jag plockade fram den i vintras så fungerade den plötsligt inte längre - allt fungerade förutom att det ej blev någon bild på vare sig display eller sökare och givetvis ej heller på DV-bandet.
Kameran stoppades undan några månader men fungerade givetvis inte när den åter plockades fram i början på maj månad.
Funderade på att kasta den i elektronikskroten och började leta efter en värdig ersättare (till ett lägre pris)
Gjorde ett sista försök genom ett inlägg på Svenska Elektronikforumet där jag frågade vad det kunde bero på. Fick tämligen omgående svar att det troligtvis var ccd-sensorn som var sönder.
På forumet fanns även bilder på hur ett utbyte av denna sensor gick till.
Hittade en liknande kamera på Tradera med bekymmer med bandhanteringen som jag lade ett bud på (150:-).
Fortsatte dock att leta på nätet och genom att söka på "mv750i + ccd-sensor" så hamnade jag på en sida där man berättade att flera hundra tusen digitala kameror och videokameror hade bekymmer med ccd-sensorn. Sensorn var av fabrikat Sony.
Fann också att alla leverantörer hade förlängd garanti på just denna sensor även om den ordinarie garantin gått ut. Min var ju drygt 3 år gammal.
Efter kontakt med serviceverkstad så skickades kameran till Bromma för service där man konstaterade att ccd-sensorn var felaktig.
Denna byttes och kameran kom åter utan kostnad - det enda det kostade mig var frakten dit, 160:-.
(Kameran på Tradera såldes för drygt 700:-! men inte till mig.)
Den gamla analoga, Canon E230, såldes på Tradera för 105:-.
Tack till Svenska Elektronikforumet och Internet!

1 kommentar:

  1. Tjena!

    Ville bara tacka för tipset om att Canon byter CCD på MV750. Fick tillbaks min i skick som ny nu i veckan. Goodwill reparerad efter 5 år! Inte illa!

    Per

    SvaraRadera