fredag 20 juli 2007

Navigera med Nokia N95 och amaZe (Symbian S60 3rd)

Jag använder i huvudsak två program för att navigera, amaZe samt Nokias smart2go (eller Kartor som det heter i telefonen).

Båda programmen har sina fördelar och i detta inlägg skall vi titta närmare på amaZe.
amaZe

Vill jag ha röstnavigering så använder jag amaZe och jag skall med hjälp av bilder visa hur jag går tillväga. I detta fall använder jag ej de kartor som finns att tillgå och anledningen till detta är att dessa överförs över min uppkoppling och det kostar då en del pengar i överföringskostnad. Programmet laddar jag hem från http://www.amazegps.com/ där jag också registrerar mig som användare.


Jag använder engelska som språk för programmet eftersom jag behärskar detta bäst. Det finns även andra språk, bl a danska men svenska finns ej för närvarande.

Efter att ha installerat programmet i N95 så kan navigationen börja, vi startar först programmet. Första gången tar det lite extra tid och en del inställningar skall göras. Nästa gång går det lite fortare men det tar alltid en stund innan programmet är igång, kanske 2 minuter.


Bild 1.
Här är första bilden och jag väljer Search för att välja vart jag vill navigera
----------------------------------------------------------------------------
Bild 2
Här kan vi välja vart vi vill navigera mha olika sökbegrepp, jag har valt "address search"
------------------------------------------------------------------------------------------
Bild 3
Jag fyller i adressen dit jag önskar navigera, i detta fall Storgatan 11 i Kalmar.
-----------------------------------------------------------------------------------

Bild 4
Efter att ha bekräftat mitt val så väljer jag Navigate to, amaZe kopplar upp sig mot nätet och hämtar hem köranvisningar.
-----------------------------------------------------------------------------------


Bild 5
Nu kommer körhänvisningar upp på skärmen och muntliga hänvisningar fås genom telefonen (på engelska).
----------------------------------------------------------------------------------------
Bra va? och gratis dessutom (förutom överföringskostnad).
Det går även att få kartor men då blir överföringskostnaden avsevärt högre!
Vill jag ha kartor använder jag smart2go från Nokia eftersom jag då kan överföra kartorna via datorn mha programmet Maploader.
Mera om detta i nästa inlägg.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar