söndag 30 mars 2008

Installera en USB-enhet, men saknar drivrutiner

EDIT: I've noticed that many Google-searches about this webcam goes to my blog .
You can find the drivers that I've found at my 4shared.com. The password is: de2000







Jag köpte en webb-kamera på loppis idag.
Detta eftersom den hade en tung och stabil fot och därför står mycket stadigt.
Priset var satt till 10:- så jag prutade inte ens!

Bekymret är ju, som alltid, att skivan med drivrutiner aldrig är med.





Jag gjorde en snabbsökning redan i kafeterian på telefonen (Nokia N95) på den text som fanns under kameran och fick napp så hoppet att hitta drivrutiner till Windows XP fanns.
När jag sedan satt framför datorn så gjorde jag en ny sökning på: uw10tnc-1190vue drivers download windows xp i Google.
Jag fick en hel del napp, de flesta med krav på antingen registrering eller betalning (ca 5 Euro).
Jag ville varken betala eller registrera mig så jag fortsatte söka men nu direkt på det filnamn som jag hittade på registrerings- och betalsidor, DE2000.zip.
Och se, filen hittades och kunde laddas ner.
Efter att ha packat upp filen så fanns det två filer, stv673.cab samt stv673.inf.
En cab-fil är en packad Windowsfil, installationsfil och denna packade jag upp i ett nytt bibliotek.
Sedan flyttade jag alla filer till Windows\system32\drivers samt körde twunk_32.exe.

Nu var det bara att plugga in kameran i USB-porten, drivrutiner hittades och kameran startade.

Drivrutinerna som jag hittade har jag lagrat på mitt 4shared.com. Lösenordet är: de2000

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar