torsdag 20 mars 2008

OTG - vad är det??


I söndags kväll beställde jag denna OTG-adapter från USA och tänk, redan idag, 4 dagar senare, så har jag den i min hand.
Adaptern kostade $6 samt $11 i frakt och omvandlat till svensk valuta blev det ca 104:-.

En OTG-adapter (On-The-Go) används för att förvandla en USB-port från slav till master (detta gäller givetvis bara på utrustningar som är förberedda för detta).

I mitt fall så använder jag den för att omvandla min Nokia N800 till master. Nu kan jag plugga in USB-minnen, digitalkamera, kortläsare; ja det mesta med USB-kontakt i surfplankan.
Gäller det t ex bilder så kan jag använda min "riktiga" kamera för att ta bilder, överföra dem till surfplattan och sedan maila dem vidare mha surfplattan (ev med N95:an som modem).

Egentligen kunde jag byggt denna kontakt själv, det syns t o m lite brytmärken på den jag beställde.
Vad det handlar om är att förbinda pinne 4 (ground) och pinne 5 med varandra i den lilla mini-USB kontakten.
På bilden syns det att den beställda kontakten är modifierad genom att pinne 4 och pinne 5 är förbundna medelst lödtenn.

4 kommentarer:

  1. Sitter det ingen elektronik innuti. ÄR det verkligen så simpelt som du säger? /me blir mycket imponerad.

    /Anton

    SvaraRadera
  2. Jo, det är faktiskt så enkelt - om utrustningen stödjer OTG givetvis.
    Det är alltså ingen elektronik i pluggen.
    Såg, när jag fått hem adaptern, att det är enkelt att ställa USB-porten i läge Host även från Linux-programmet - det var bara att installera ett litet program.

    SvaraRadera
  3. Nej, det är INTE så enkelt. Du måste koppla bort pinne 5 i andra ändan. Kolla här http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm?appnote_number=1822&CMP=WP-3 (figur 2).

    SvaraRadera
  4. Är det inteå att eftersom jag har en stor "plugg" i andra änden så är pinne 5 automatiskt borta? Den är väl bara 4-polig?

    SvaraRadera