söndag 23 mars 2008

Blogga med Nokia N800

Har hittat ett perfekt program för att publicera nya inlägg till min blogg hos Blogger.
Programmet heter Maemo WordPy och kan hämtas här.
Det passar främst till bloggar hos Wordpress men är även användbart hos Blogger.

Detta inlägg är dock skrivet på den vanliga datorn men, förhoppningsvis, så blir det många inlägg från surfplattan, Nokia N800, fortsättningsvis.

Tidigare så har jag använt min Nokia N95 för att skriva inlägg på "resande fot". Jag har då mailat inlägget, inklusive en bild, till Blogger/Flickr. Bilden laddas alltså upp till Flickr men visas även på Blogger (länkad från Flickr).

Fördelarna med WordPy, och N800, är många:
  1. Jag kan ta bilder med någon av mina "riktiga" kameror, överföra till N800 via OTG samt publicera i bloggen.
  2. Jag kan ta bilder med N95, överföra via bluetooth samt publicera i bloggen.
  3. Jag kan ha flera bilder i bloggen, med valfri placering.
  4. Det är enklare att skriva inlägg på N800.
  5. Bilderna hamnar direkt på Blogger (ej på Flickr som är fallet då inlägg mailas)
  6. Bilderna kan editeras i WordPy innan publicering.
  7. Texten kan formateras enkelt (går säkert mha styrtecken i mail också)

4 kommentarer:

  1. Hej.

    Förrut var man tvungen att göra som du men nu så, mailar jag text och bild (funkar oxå med film)från min N95:a direkt till min blogg och bilderna hamnar på bloggen utan Flickr. Funkar fint.

    SvaraRadera
  2. Tack för det, går det att skicka flera bilder också eller är det begränsat till en bild?

    SvaraRadera
  3. Har inte provat med fler bilder men de borde fungera, fast då har man ingen kontroll på hur de hamnar (bredvid eller under varandra).

    SvaraRadera
  4. Nää, det är ju riktigt. Det enklaste är ju att prova. Provade med en bild förut och det funkade ju helt OK.

    Tack för tipset!

    SvaraRadera