torsdag 23 oktober 2008

Assa 2000 Evo

När jag läste tidningen Ny teknik så fick jag se en artikel om Assa.
Den gällde deras, relativt, nya lås Assa 2000 Evo och låsets bristfälliga säkerhet- tusan också; ett sånt lås har ju vi.

I artikeln berättades att Assa först nekat till någon åtgärd eftersom låset godkänts av Svenska Stöldskyddsföreningem men att de senare krupit till korset och nu erbjöd en gratis skyddsplåt till alla som behöver.

Till Google för sökning på "assa" - napp - www.assa.se.

På Assas sida kan man läsa att man behöver denna skyddsplåt om man kan få in en 5-krona i springan.

Givetvis gick 5-kronan in!

Nästa test - en 10-krona!
Febrilt letande - ingen 10-krona! Edit: En 10-krona är ca 2,8 mm
Försökte med ett skjutmått men givetvis så var det för trångt för att komma dit med detta.
Räddningen blev en sats insex-nycklar - nu kunde jag enkelt mäta mig till att springan var drygt 2,5mm.
Passade även på att mäta 5-kronans tjocklek - den är ca 2mm.

Så här ser det ut!











En enkel skiss visar alla mått.

Nu var det dags att ringa Assa.

EDIT: Det går givetvis att beställa via hemsidan, som en läsare påpekat. Jag valde dock att ringa eftersom jag hade så "snåla" mått.

Av Kundtjänst fick jag beskedet att plåten, som fästs i dörren, ej går upp på själva dörrbladet utan endast går mot karmen.


Plåten bygger 14mm.
Av bilden framgår att jag har 12mm + springan, 2,5mm - det blir alltså 0,5mm tillgoda; undrar om det skall passa?

En plåt är, i alla fall, på väg!

1 kommentar:

  1. Skyddsplåten kan beställas via Assa på deras hemsida: http://www.assa.se/inside/?id=10629

    SvaraRadera