onsdag 1 oktober 2008

Ring från mobilen med Fring och Skype


Provade ikväll att ringa, via telefonens 3G-uppkoppling, och programmet Fring - jag har givetvis Flatrate på 3G-surf!

Det fungerade alldeles utmärkt!

Och detta trots att jag har Tre:s 3G-bredband med 0,384 Mbit/s ner och 0,064 Mbit/s upp.





Fring är ett mångsidigt program för både chat, filöverföring och prat (via Skype).

Detta öppnar nya möjligheter att ringa, åtminstone fasta nummer, till en bra, och fast, kostnad.

Jag har nämligen Skype "obegränsat till ett land" (34,44:-/mån). Eftersom jag tecknar 3 månader i stöten så har jag, för närvarande rabatt så jag får 3 månader till kostnaden för två, alltså knappt 25:-/månad.
Jag har valt Sverige som land men har man andra behov så går det att välja ett annat land.




I dagsläget använder jag det på min Dualphone 3088 men jag kan givetvis använda det i mobiltelefonen istället.

Med detta Skype-användarnamn så kan jag alltså ringa vanliga, svenska, fasta telefonnummer, i max 10 000 minuter/månad. Detta motsvarar nästan en veckas prat dygnet runt!

Dessutom så kan jag bli uppringd från alla andra telefoner eftersom det är knutet ett vanligt svenskt "fast"-nummer till Skypeadressen.
Detta innebär ju billiga samtal för den som vill ringa min mobiltelefon från en fast telefon.

Nackdelar? Ja - det tar mera batterikraft samt är ljudkvalitén inte lika bra som via mobilnätet.

EDIT (2008-10-02): I dagens Aftonbladet finns en annan lösning för att ringa utomlands. Läs om detta här!

2 kommentarer:

  1. Ringer du även gratis till mobil telefon eller är det enligt ordinarie prislista .Var inne på deras sida men det var inte tydligt vad gäller mobil samtal vad det kostar med abonemanget.

    SvaraRadera
  2. Hej Anders,
    det är ordinarie pris som gäller för mobilsamtal./ Jerry

    SvaraRadera