måndag 13 oktober 2008

UMPC och internet

Läste precis en artikel i Computer Sweden om de bekymmer som finns med dessa små datorer och deras möjligheter att ansluta till internet utanför husets väggar.

Många av dessa datorer kör Linux som operativ och det är inte alltid så enkelt att få en USB-dongel att fungera.

Jag har anmärkt på detta tidigare, du kan läsa om det i dessa inlägg:
- Lämplig minidator?
- Minidatorer, kan de' va' nåt?

Visst är det märkligt att dessa små, portabla datorer skall vara så svåra att ansluta till mobilt bredband.

Jag har möjlighet att ansluta via:
  1. Joikuspot - men då stödjer de flesta UMPC ej AdHoc
  2. Bluetooth - men det saknas ofta inbyggd bluetooth och är svårt att få till det för en amatör
  3. USB-modem i form av telefon eller dongel - stöd saknas
De flesta av dessa små datorers fördelar försvinner i och med detta tycker jag - jag får fortsätta med min Nokia N810 som klarar åtminstone punkt 1 och 2 ovan.




Tydligen så stödjer ASUS Eee-datorer AdHoc och PC901 har visst inbyggd bluetooth.
Men den som ligger mig varmast om hjärtat, Acer Aspire One A110, saknar möjlighet till både AdHoc och bluetooth, enkelt i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar