måndag 30 juni 2008

Utkastare för regnvatten till tunnan!

Har under en längre tid letat efter någon pryl, med slang, att montera så att jag, på enkelt sätt, kan samla regnvatten i tunna. Slangen är ett krav eftersom tunnan är placerad en bit från stupröret.

Jag har sett, på nätet, att Plannja har det tillbehör jag söker men har ej lyckats hitta den på byggvaruhusen här i trakterna.

I förra huset, på 80-talet hade jag bockat en utkastare i aluminiumplåt, dock utan slang.
Tanken kom att bygga något liknande nu men med möjlighet att montera en slang.

Vi har nyligen bytt diskmaskin och innan denna borttransporterades så tog jag tillvara en sidoplåt och en bit av denna fick utgöra grunden till utkastaren.
Plåtbit

Tanken är att denna, när den är klar, skall monteras på nedanstående stuprör.
Stuprör

Tillverkning
Jag märkte ut rörets innerdiameter på plåtbiten.
Plåt2
Därefter klippte/sågade och filade jag fram den rätta formen.
Plåt3

Nu var det dags att bocka den andra kanten - den första fick jag ju på köpet! Jag lämnade lite plåt för att ev kunna fästa utkastaren med slangklämma alt. vika runt stupröret om det behövs.
Plåt4

Här en bild från andra sidan.
Plåt undersida

För att kunna fästa en slang så måste jag få den lagom stor och klippte därför ut enligt bild nedan.
Plåt konad

Baksidan ses här:
Plåt steg 7

Och från sidan:
Plåt från sidan

Här saknas det en del bilder men jag har:
1. Fixerat skarven
2. Tätat skarven med smältlim
3. Anpassat, rundat utloppet för att få på en slang
4. Målat i svart färg
5. Monterat en slang på utloppet och fixerat denna med slangklämma

Nedan en bild på skapelsen innan montage
Färdig utkastare

Nu återstår bara att montera utkastaren.
Jag sågar ett spår genom halva stupröret samt breddar spåret lite där vattnet skall rinna ut.
Här ses utkastaren monterad:
Utkastare monterad

Slutligen en bild på hela arrangemanget, utkastare med extra slang monterad som mynnar i vattentunnan.
Nu är det bara att invänta regnet.
Tunna samt utkastare



============================================================
N810
Inlägget är skrivet med MaemoWordPy på Nokia N810.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar