måndag 13 juli 2009

Ny dator startar ej!


Sonen fick hem sin dator, en Fujitsu-Siemens Lifebook S6420, i fredags. Den beställdes från DustinHome.

Tror ni den fungerade??

Nej, givetvis inte (annars hade jag ju inte frågat)!

Det som hände var att det kom ett felmeddelande på skärmen: "NTLDR is missing. Press CTRL+ALT+DEL to restart."

Vid kontroll så visade det sig att hela hårddisken var outnyttjad varför Recovery-skivan togs fram.
Efter att ha ändrat boot-ordning i BIOS så påbörjades installation från skivan - installationen kunde dock ej fullföljas eftersom datorn, vid försök till omstart mitt i installationen, stannade med en blinkande markör i vänstra hörnet.

Ringde Fujitsu-Siemens support på deras 020-nummer. Det visade sig då att denna dator går under begreppet Företagsdator och dess support är endast öppen måndag till fredag under kontorstid.

Så idag var det så dags att ringa det rätta telefonnumret på 08-5888 8300.

Teknikern trodde att felet berodde på korrupt hårddisk och bad mig att ringa InfoCare.

Om det finns en hårddisk att få tag på så kommer en tekniker hem och byter hårddisken i morgon tisdag, hoppas nu bara att det räcker med detta!?
Jag får återkomma i ärendet när jag vet mera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar